Brev
Død
Hej.
For 5 år siden mistede jeg min bedstefar til cancer og jeg føler mig så tom inden i han havde en stor plads i mit hjerte og jeg er stadig ikke helt kommet mig over det.
Jeg kan tydeligt huske den dag hvor vi var oppe på hospicet jeg var inde i et lege rum og da jeg kom ud sad hele min familie og græd der vidste jeg godt hvad der var sket, jeg ville bare være tapper så jeg holdt tårene tilbage. Men de slap ud græder stadig nogle gange selvom det er 5 år siden, det er nok lidt underligt men jeg syntes det føles bedere at side og tale til ham.
Er det normalt man har det sådan 5 år efter?
Hilsen den grædende pige
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Jeg er ked af at læse, at du har mistet din bedstefar! Selvom det er 5 år siden, så er det faktisk helt naturligt, at du ikke er ”kommet dig over det”. For sorg er ikke bare noget, der forsvinder med tiden. Sorgen er noget, vi skal lære at leve med.
Når det er sagt, så må sorgen dog ikke fylde så meget, at man slet ikke har plads til at være glad og leve livet. Men det er helt ok, at man har nogle tidspunkter, hvor man er ked af det og savner den person, man har mistet.
Jeg ved fra andre, at det kan være rigtig rart, hvis man indimellem taler om den person, man har mistet. Fx kan man sige: ”Ej, jeg tror, bedstefar ville elske den her kage” eller ”det minder mig om bedstefar”. På den måde kan man holde fast i de personer, som har betydet noget for os - også selvom de ikke længere er her. Er det mon noget, I allerede er gode til i din familie?
Hvis ikke I er så gode til det, kan du overveje at tage en snak med din familie, fx dine forældre. Du kan jo sige: ”Er det kun mig, der tit tænker på bedstefar?” Det kan være begyndelsen på en god snak. Og I kan måske lave nogle aftaler om, at I indimellem skal tale lidt om sorgen og din bedstefar - også selvom det er 5 år siden, han døde. På den måde skal du ikke gå alene med dine tanker og sorgen. Og det kan gør tit sorgen meget lettere at bære. Mon du har mod på at prøve det?
Jeg håber, at din bedstefar stadig kan fortsætte med at have en stor plads i dit hjerte. Og at du vil kunne mærke din kærlighed til ham som noget varmt og dejligt og ikke kun som sorg.
De varmeste hilsner
BørneTelefonen