Dna-test?

Kære Bb,

Jeg er en fjortenårig pige, som ikke helt ved hvor jeg skal begynde.

Da jeg var tolv år gammel havde jeg den her vanvittige idé om at jeg var adopteret og at mine forældre ikke var mine ’rigtige’ forældre.. Jeg havde de mærkeligste idéer om hvordan mine ’rigtige’ forældre var, og jeg gik endda så psykisk ned at jeg overvejede selvmord ( også skønnet andre grunde, men jeg ser ikke dét som noget relevant her, mest af alt følte jeg bare at jeg “ikke” hørte til nogen steder )

Nå men ihvertfald så idag er jeg glad og langt fra deprimeret. Men tanken om at jeg ikke er deres , er stadig inde i mit sind. Og jeg har aldrig rigtigt følt mig hjemme.

Tro mig jeg elsker min mor og far over alt på jorden, men tanken hviler bare i mig. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre overhovedet! Jeg har prøvet at spørge om jeg var adopteret, men det var jeg overhovedet ikke fik jeg af vide af min mor.

Folk kommentere også altid på mine 2 brødre at nøj hvor de ligner min mor og har min fars højde, selv min lillesøster på 16 mdr. For kommentarer på hvordan hun ligner hendes far ( min mors mand ) og min mor, men ved mig det er altid at “rama” skrig over hvem jeg ligner mest. Folk kan ikke bestemme om jeg ligner min mor eller min far og det frustrere mig helt vildt at jeg ikke bare ligner min mor eller min far.

Jeg har prøvet at kigge på min dåbsattest ( det er vist noget med at i Sønderjylland får vi ikke en fødselsattesten men dåbs? ) Men der står ikke noget mærkeligt på, eller det ved jeg ikke om der gør for kan ikke finde mine brødres eller søsters.

Jeg har overvejet lidt og spørge min mor om en DNA-test, Men Jeg ved ikke om jeg kan være det bekendt at overhovedet spørge om sådan noget eller om man måske kan gøre det uden at de ved det?
Eller om jeg måske kan finde ud af hvilken blodtype jeg er, ved du/i hvordan man gør det?

Og har du/i nogen idé om hvordan jeg kan spørge min mor om det? ( DNA-test ) Eller kan jeg måske få min bror til at gøre det så mine forældre ikke for det at vide ( det om DNA-testen )? Og hvor får man fat i en test henne?

Og hvis de hele nu sker, og testen kommer tilbage og den viser at jeg ikke er deres, hvad kommer så til at ske, kan jeg risikere at havne ved nogen fremmede mennesker eller i et fosterhjem?

Og er det helt “normalt” at have det som jeg har det?

Undskyld for de mange spørgsmål,

Kærlig Hilsen Hende Den Forvirrede

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige
Mange tak for dit brev. Først og fremmest, hvor er det godt at høre, at du i dag er glad og langt fra deprimeret.

Jeg forstår godt dine tanker omkring det at føle, at man ikke rigtig hører hjemme i sin familie, og det er en følelse rigtig mange mennesker kan genkende. Det er noget meget menneskeligt og helt normalt, at man på et tidspunkt i livet begynder at tænke over, hvor man kommer fra, og hvem man i virkeligheden er. Det kan komme af forskellige ting, såsom at man finder ud af, at man ikke rigtig ligner nogen i familien eller måske et karaktertræk, som man ikke lige kan finde ud af, hvor skulle komme fra. Men det er jo også de ting, der gør os alle forskellige og unikke. Mennesker kommer i mange forskellige afskygninger, og det er langt fra alle der ligner deres forældre, bedsteforældre eller søskende. Jeg tænker, at det kan være en rigtig god idé at værdsætte netop de ting, der gør dig helt unik.

I forhold til dine spørgsmål om fødsels- og dåbsattest, er det sådan at alle får en fødselsattest, oftest en jordemoderen udfylder ved fødslen. I dit pas står også dit fødselsregistreringssted. En dåbsattest derimod, er en, man får, hvis man bliver døbt i den danske folkekirke.

Du fortæller, at du overvejer forskellige tests. Det er sådan, at ens blodtype ikke altid er den samme som ens forældres. En blodtypetest er derfor ikke en fuldstændig sikker metode til at vurdere, om man er adopteret. I forhold til DNA-test er det noget, dine forældre skal være involveret i, da der skal bruges DNA fra både dem og dig. Jeg tænker, at det med tests, derfor nok ikke er den rigtig vej for dig at gå.

Du skriver, at du er usikker på, om du kan være bekendt at tale med din mor om DNA-test. Mon det også handler om, at du er usikker på, om du kan være bekendt at fortælle hende om din følelse af, at dine forældre ikke er dine rigtige forældre?  Måske tænker du, at hun så vil tro, at du ikke elsker hende?

Jeg tænker dog, at det nok alligevel kunne være en hjælp for dig at snakke med dine forældre om dine tanker. Så tankerne ikke vokser sig større – og jeg tænker også, at dine forældre sagtens vil kunne forstå, at din usikkerhed ikke handler om, at du ikke elsker dem.  Du kunne jo starte med at sige til dem, at du elsker dem højt og bare er så bange for, at du ikke altid skal bo hos dem i familien. Og så kunne du fortælle dem, at du ikke altid synes, du kan se, at du ligner dem og derfor er bange for, at de ikke er dine rigtige forældre.  Du kunne bede dem fortælle nogle historier fra da, du blev født og var baby, og de kunne måske også vise dig nogle billeder fra dengang?

Og så vil dine forældre også kunne fortælle dig, at du ikke skal være bange for, pludselig at blive sendt over og bo hos en anden familie eller komme på børnehjem. Det er nemlig sådan, at uanset om du er adopteret eller ej, så er det din mor og far, der har forældremyndigheden over dig. Også selvom det skulle vise sig, at de ikke er dine biologiske forældre. Det betyder, at de er din familie og dem, der skal passe på dig.

Jeg håber mine svar kan hjælpe dig lidt på vej, ellers er du altid velkommen til at ringe ind på 116 111.

Alt det bedste fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.