Brev
Diskussion
Hej BT,
jeg har valgt at skrive til jer fordi jeg at jeg tidligere i dag: d. 07-06-2014 kom op at skændes med min mor.
Jeg stod og diskuterede i dørkarmen mens min mors kæreste var udenfor og grillede.
Vi havde diskuteret i noget tid og lige pludselig kom min mors kæreste ind og tog mig om maven, og bar mig ind på mit værelse. Efter han havde sat mig ned råbte han til mig at han ikke ville høre på mig længere.
Jeg er rigtig ked af det og irriteret, og jeg ville bare spørge om det er lovligt at han kan tillade sig at løfte på mig mens jeg ikke er tilladt det og hvor han gjorde det mens jeg var modvillig til det!
Tak på forhånd.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Jeg kan godt forstå, at du blev både ked af det og irriteret, da din mors kæreste blandede sig ved at bære dig væk. Det er både en grænseoverskridende og en nedværdigende behandling af dig.
Jeg er ikke i tvivl om, at du føler dig krænket – og med rette – men om det direkte er ulovligt er straks sværere at svare på.  Jeg vil tro, at hvis det er noget, hvor du oplever, at det sker mod din vilje og det virker voldsomt for dig, så kan man godt kalde det for vold - eller at det virkede voldsom og krænkende for dig. Sker det igen, er det vigtigt, at du siger det til nogen, som kan hjælpe dig.
Du skriver ikke, hvordan du ellers har det med din mors kæreste, men jeg vil råde dig til at holde øje med, hvordan det kommer til at gå, og evt. skrive ned, hvis der sker noget tilsvarende.
Jeg tænker, at det er rigtig vigtigt, at du får snakket med din mor om det. Det er jo heller ikke sikkert, at hun syntes, det var i orden. Måske er det muligt, at I alle 3 snakker sammen, så den episode ikke bliver ved at ligge imellem jer. Jeg kender jo ikke din mors kæreste, men han kan jo have haft en dårlig dag, og måske vil han gerne sige undskyld til dig. Det kan også være, at din far kan være god at snakke med, så han kan støtte dig i at sige det til din mor og tale sammen om det.
Hvis du har brug for at snakke noget mere om det, vil jeg opfordre dig til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge dig ind på UngeChatten.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen