Dette er vigtigt for MIG

Hej jeg er en pige på 12 år. Tit har jeg og min familie haft lyst til at flytte væk fra den larmende storby: København. Og nu har min mor fået et godt job tilbud….men det er på Bornholm. Problemet er at jeg virkelig elsker min klasse og hverdag her og hvis jeg flytter til bornholm er jeg bange for at miste alle mine gode venner. Jeg går også til noget her. Og det er noget man ikke kan på Bornholm og alle på mit “hold” har et rigtigt rigtigt rigtigt godt forhold. Så jeg kan ikke få disse tanker ud af hovedet. Jeg vil endelig helst glemme det og flytte. Men kan ikke

Kh en der gerne vil have svar

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Mange tak for dit brev. Jeg kan godt forstå dine tanker omkring det at flytte væk eller blive, hvor du bor nu. Det er nogle store beslutninger, som jo vil få en betydning for dit liv fremover.

Det er rigtigt, at man ikke kan forudsige, hvordan ens liv bliver, hvis man vælger at flytte væk fra det sted, hvor man er født og vokset op.

Det bliver ikke det samme – men så får man noget andet til gengæld. Der opstår nye muligheder, og du vil lære nye mennesker at kende.

Bornholm kan føles som langt væk. Til gengæld er teknologien med os, og det er lettere end nogen sinde at holde kontakt med familie, venner og bekendte gennem de sociale medier.

Men når det så er sagt, så ved jeg, at det er en stor beslutning. Derfor kommer tankerne også hurtigt til at flyve rundt i hovedet.

Jeg tror, at det måske kunne være hjælpsomt for dig, at lave en plus-minus liste. Lav en streg på et stykke papir og skriv plus, som overskrift på den ene spalte og minus som overskrift på den anden spalte. Brug nogle dage – måske endda en uge på at skrive ned.

Måske kan du skrive listen sammen med resten af familien? Sæt jer sammen og snak om jeres tanker og bekymringer og glæder ved eventuelt at tage sådan et stort skridt. Det kan også være, at I skal snakke sammen om, hvordan I bedst kan støtte hinanden i processen.

Når jeg læser dit brev fornemmer jeg, at du er en pige som tænker godt over tingene – derfor tror jeg også, at du og din familie nok skal finde den løsning, som er bedst for jer. Det er vigtigt, at I husker at snakke sammen om det, for en eventuel flytning vil få betydning for jer alle.

Jeg ønsker dig alt det bedste fremover.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.