Det tog overhånd, men jeg savner ham.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tusind tak for dit brev. Du kan tro, at du har formuleret dig fint. Når jeg læser dit brev, er jeg slet ikke i tvivl om, at det er svært være at være dig lige nu. Og det er der ikke noget at sige til. Jeg fornemmer nemlig, at der er en stor ambivalens forbundet med dit brev. Ambivalens betyder, at man føler sig splittet. Mon det er sådan du har det?

Det lader til, at din far har haft svært ved at passe på dig og din søster. Det lader faktisk til, at din far har haft så svært ved at passe på jer, at du indimellem har måtte passe på ham i stedet. Det er vigtigt for mig at fortælle dig, at det ikke er din opgave eller dit ansvar, at din far får sin insulin og har det godt.

Men det fornemmer jeg faktisk også, at du allerede godt ved. Du skriver nemlig selv, at det tog overhånd og at du og din søster derfor flyttede hjem til din mor. Det fortæller mig, at du er rigtig god til at lytte til dig selv og til at passe godt på sig selv.

Selvom din far har haft svært ved at passe på dig betyder det jo ikke, at du ikke stadig holder rigtig meget af din far. Du savner ham og du savner din papmor og det er der jo ikke noget at sige til.

Du har været vant til at bo ved din far og papmor og det gør du ikke længere. Det er en stor omvæltning og derfor tænker jeg heller ikke, at det er underligt, at du reagerer som du gør. At du eksempelvis blev oprevet, da du så din far i frikvarteret og at du somme tider græder. Hvad mon du gør når du bliver ked af det? Måske det kan være hjælpsomt for dig at ”lægge en plan” for hvad du kan gøre når du begynder at savne din far og papmor? Eksempelvis, at høre noget god musik, at tegne eller at gå en god tur?

Du er begyndt at tænke mig over hvordan du har det i forhold til alt det her. Det synes jeg er en rigtig god idé. Jeg tror, at det er vigtigt, at du virkelig mærker efter, hvad DU har lyst til, at der skal ske med dit forhold til din far. Har du eksempelvis lyst til at have endnu mere kontakt til din far? Eller har du måske lyst til, at kontakten til ham skal foregå under nogle særlige rammer?

Du skriver, at du er i tvivl, om hvad din reaktion er et tegn på, men at du bare gerne vil dele dine tanker og følelser med nogen. Du har allerede skrevet herind. Det er rigtigt godt gået og det fortæller mig, at du har en stor styrke.  Mange oplever, at få tankerne lidt på afstand og ud af hovedet, når de skriver dem ned eller deler dem med andre. Mon du oplever det samme?

Måske du kan bruge din styrke til at dele dine tanker med én, som du har det godt med og som du stoler på? Det kan være, at du har en god veninde eller måske du kan dele din tanker med din mor? Måske din mor kan hjælpe dig med at finde en god løsning for dig og din far? Din mor kan altid kontakte ForældreTelefonen Tlf. 35 55 55 57, hvis hun får brug en voksen at tale med om jeres situation.

Når jeg læser dit brev, er jeg slet ikke i tvivl, om at du er en rigtig stærk pige. Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Du er altid velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for at tale lidt mere.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.