Brev
Det går mig på
Hej bb
Hjemme hos mig føler jeg lidt at alt er i kaos. Jeg er så glad vær’ gang jeg kommer i skole, eller når jeg er oppe på hesten, men der er noget jeg gemmer på. Det handler om min mor, bonus far og store søster
De skændes al tid, jeg lukker mig alene inde på mit værelse, og overhøre det HELE. De råber af hinanden, og min storesøster smækker døren efter sig.
Jeg har konfronteret dem et par gange. En af gange hvor de havde skændes, brød jeg ud i græd, kunne ikke holde tårende tilbage, jeg sagde hvordan jeg havde det, og de gjorde ikke noget for at ændre deres opførsel.
Min mor og bonus far giver altid skylden på min søster, de kalder hende en diva, kællingen, bitch osv. Det går mig på at jeg skal overhøre alt dette. De skændes op til 6 gange på en dag, det bliver for meget for mig.
Jeg har selvmords tanker, og det ved min mor, men hun gør intet for det. Det gør bare det hele lidt værre.
Tror ikke de ved det. Men sidder næsten hver aften inde på mit værelse, og græder.
Håber i kan svare
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Hvor er det godt, at du har skrevet brev og beder om hjælp, for når man har det så svært, som du skriver, er det eneste rigtige at fortælle om det. Derfor er det også fint, at du har fortalt din mor, hvor meget skænderierne går dig på, og at du har selvmordstanker. Ved at åbne op for, hvordan du har det, er du allerede på rette vej. Flot!
Desværre har din mor ikke været i stand til at høre dine signaler om hjælp. Jeg kan godt forstå, hvis det skuffer dig, for det har nok ikke været nemt for dig at få det sagt. Og nu sidder du på dit værelse hver aften og græder. Det lyder meget ensomt.
Jeg ved jo ikke, hvorfor din mor ikke har lyttet til dig, men måske skulle du igen prøve at fortælle hende, hvordan det er at være dig i familien. Denne gang kunne du prøve at skrive et brev til hende, ligesom du nu har skrevet til BørneTelefonen. Det kan godt være, at det går op for din mor, hvor slemt du har det, hvis hun ser det på skrift og har lidt tid til at tænke over det.
Hvis du har kontakt til din far, kunne du måske også betro dig til ham? Det kan være, at han kan få din mor til at lytte.
Eller måske er der en anden i familien, du har tillid til, f.eks. en bedsteforældre, som vil tage dig alvorligt og hjælpe dig.
Det kan også være, at du har en lærer, der er god til at lytte, og som du kan betro dig til.
Som du kan se, prøver jeg at foreslå forskellige personer, som du kan betro dig til. Som jeg skrev i starten af mit svar, er det nemlig rigtig vigtigt, at du får fortalt om, hvordan du har det, så I sammen kan finde ud af, hvordan du kan få det bedre.
Til sidst vil jeg fortælle dig, at hvis en familie har store problemer med at fungere, er det muligt at få hjælp fra kommunen. Der findes noger der hedder familiehuse el.lign. hvor personalet er uddannede til netop at hjælpe familier med konflikter. Hvis din familie får hjælp på den måde, vil I alle 4 have glæde af det. Det kan du måske fortælle din mor.
Du kan også sige til hende, at hun er meget velkommen til at ringe til ForældreTelefonen på 3555 5557, hvis hun vil snakke med en rådgiver om problemerne.
Håber du kan bruge nogle af de forslag jeg er kommet med? Hvis du har brug for det, er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, du er helt anonym og det er gratis. Her sidder rådgivere som er klar til at lytte, og hjælpe dig med at få fundet den hjælp du har brug for.
Mange gode tanker fra BørneTelefonen