Brev
Desperat brug for hjækp..
Hej. Er en 14 årig pige, der desperat har brug for hjælp.
Jeg cutted før i tiden, fordi alt den smerte jeg havde skulle ud, og det hjalp at skade mig selv. Ved godt det lyder dumt. Men har gemmengået så meget i mit liv, at jeg overvejer at dø, har flere gange holdt en skarp kniv mod min hals, men givet op.
I giver mig sikkert det råd at jeg skal tale med mine forældre, men det kan jeg ikke. Så råd mig ikke til det.
Jeg blevet groft drillet/mobbet. Kaldt de værste ting, fået skyldend for ting, ingengang jeg har gjort. Er blevet tæsket- Familien der drikker.
Min far sagde til mig, da jeg vidste ham et billedr af en der cuttet, At de var psykisk syg, så hvordan skulle jeg fortælle ham, jeg måske også er psykisk syg?
Jeg hat lavt selvvæd i forvejen, så alt det hate, rammer mig dybt. Og har så meget smerte, jeg græder hver nat, desperat håb for at dø i mine egne tårer.
Jeg er ødelagt, stresset, deprimeret, har mister alt håbet for mig selv. For ingen kan lide mig.
Jeg skriver hertil, for kan ikkr snakke med mine forældre om dette uanset hvor slemt det lyder.
Jeg er ikke stærk nok. Jeg bliver svagere ig svagere, og lysten til at DØ bliver stærkere og stærkere.
Vil.ønske jeg aldrig var født. Og har prøvet alt for at få folk tilnat elske mig, men alle dolker mig i ryggen
Hvorfor leve? Når du dør, dør alle de minder du har skabt også, de vil glemme alt. At dø, er sikkert det bedste der vil ske for mig..
Jeg kan ikke klare denne modbydelig verden mere..;(
Hjælp mig, virkelig!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Du skriver til mig, at du ikke er stærk nok, men det at du vælger at skrive indtil os her på Børnetelefonen, viser mig en pige som ikke har givet op og som kæmper for sit liv. Det er for mig en stærk og modig pige. Du har det virkelig svært og du skal have noget hjælp NU! Ingen skal stå alene med alle de tanker og følelser som du har. Det er rigtig godt at du har skrevet.
Du fortæller mig, at du ikke kan snakke med dine forældre om det og det kan også være rigtig svært at snakke med dem man har tættest på. Jeg tror nu stadig, at det kunne være en rigtig god idé for dig at snakke med en voksen om det. En du stoler på og som du føler dig tryg ved. Kunne det måske være en klasselærer, en moster eller en venindes mor? Hvis du syntes, at det er svært at snakke om ansigt til ansigt, så kunne det, at skrive et brev være en rigtig god ting. På den måde kan du fortælle lige hvad du føler. Jeg syntes, at det brev du har skrevet til mig er rigtig godt, det giver mig et godt indblik i hvordan du har det. Kunne du måske bruge noget af det til at snakke med en voksen som du er tryg ved?
Du skriver at du er blevet groft mobbet. Er det mon ovre i skolen? Og er der ikke nogle voksne som ser dette og som hjælper? Det er din lærers ansvar, at du har det godt i skolen, så vil din lærer skal hjælpe dig til at få en bedre hverdag, hvis du fortæller om de ting der sker. Vil det være en ide eller at skrive det til din lærer.
Jeg tænker, at det måske kunne være rart for dig med nogle råd til ,hvad du kan gøre når du får alle disse dumme tanker, så det vil jeg prøve at give dig.
Rigtig mange unge mennesker, som skader sig selv eller som får dumme tanker, får det bedre af at skrive alle sine tanker ned. Man kunne købe en lille bog, hvor man skrev alt ned. På den måde forlader tankerne hovedet og man kan måske slippe dem,når de er kommet ned på papir.
En anden ting kunne også være at gøre noget, der var rigtig rart når man fik dumme tanker. Tag et langt bad, gå en tur, spis sit ynglings slik, høre noget musik som gør en glad, se en god film, ring til en god veninde og snak om fjollede ting. Alle disse ting kan måske hjælpe lige i de situationer, hvor det hele bliver rigtig svært.
Til sidst vil jeg lige kort fortælle dig om en rådgivning som er rigtig god for unge mennesker som skader sig selv eller som har selvmordstanker. Det er Landsforeningen mod Selvskade og Spiseforstyrrelser, og du kan læse mere om dem på deres hjemmeside www.selvskade.dk
Du er også meget velkommen til at ringe eller skrive med os på BørneTelefonen på 116111 - vi vil meget gerne hjælpe dig til at få hjælp til de svære ting, du står i.
De bedste tanker og hilsner fra BørneTelefonen