Brev
Depression
Hej bb.
Jeg tror jeg er ved at få mig en depression eller noget.
Min kost er lavet ekstremt om, jeg spiser ikke lige så meget som jeg har gjort, jeg gider ikke forlade mit værelse ikke engang min seng og jeg gider ikke at tage i skole.
Jeg har fundet flere teste på nettet og de viser alle sammen at der er tegn på depression jeg vil bare gerne vide hvad jeg skal gøre for udover det har jeg også skåret i mig selv.
Jeg tror det er på grund af at min mor ryger (igen) og at jeg aldrig føler mig glad mere som jeg engang gjorde og jeg tror det kommer efter jeg er flyttet skole og hjem + del af Danmark hvis man kan sige det sådan
Jeg føler bare ikke den samme kærlighed mere som jeg engang gjorde
Jeg vil bare gerne vide hvad jeg skal gøre og om jeg er ved at få en depression og hvordan jeg siger det til mine forældre?!
Hilsen Forvirret
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige,
Hvor er det godt, at du skriver her. Dit brev er bekymrende. Men jeg kan også læse, at du finder noget styrke i dig selv og har et ønske om at søge hjælp. Det er godt!
Det er aldrig godt, når man mister lysten til at gå ud af sengen om morgenen, som du skriver. Og at du ikke har lyst til at tage i skole er også bekymrende. Det kan godt være tegn på depression, men jeg synes ikke, at det er så vigtigt at sætte en betegnelse på. Det vigtige er at, du ikke har det godt, og at du har brug for hjælp.
Det er en rigtig god idé, at fortælle dine forældre, hvordan du har det. Det er flot, at du selv foreslår dette. Men det kan være svært at sige, og jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om, hvordan du gør det.
Jeg foreslår, at du laver en aftale med dem om et tidspunkt, hvor I kan tale sammen. På denne måde, sætter I noget tid af til det, og du kan ikke løbe fra aftalen igen, selvom det måske bliver svært, når det nærmer sig.
En anden idé kan være at skrive dem et brev. Et brev, hvor du fortæller, at du har det svært, og at du har brug for deres støtte og hjælp. Det kan være, at du kan bruge brevet, som du har skrevet hertil, som en hjælp. Du kan også vise dem mit svar.
Hvis du har en lærer, som du er glad for, kunne det også være et bud på en voksen, du kan tale med. Din lærer har pligt, til at hjælpe og lytte til dig. Og din lærer vil kunne støtte dig i at få talt med dine forældre.
Du tænker selv på, om din tristhed kan skyldes, at du er flyttet både skole og hjem. Det tænker jeg er et godt bud. Når man flytter, skal man bruge meget energi på at falde til det nye sted. Måske føler du ikke helt, at du har fået nok hjælp til det? Og måske føler du ikke, at du helt er faldet til i skolen endnu? Det kan tage lidt tid at finde nye veninder – og måske savner du også dem, du havde før. Derfor kunne det være rigtig godt, hvis du fik talt med dine nye lærere, så de kunne hjælpe dig.
Du kan også selv overveje, om der er en fritidsinteresse, du godt kunne tænke dig at begynde at gå til. Måske går dine klassekammerater til noget spændende, som du også kunne starte til? På den måde vil du kunne lære dem bedre at kende.
Jeg vil minde dig om, at du altid kan bruge BørneTelefonen igen. Vi har både SMS-, chat- og telefonrådgivning, hvis du har brug for en voksen at snakke med, hvis tingene bliver for svære.
Med venlig hilsen
BørneTelefonen