Brev
Depression??
Kære BørneTelefonen
Jeg er en pige på 13 år, som græder hver anden uge næsten hver dag. Grunden til at jeg kun græder hver andre uge er fordi mine forældre er skilt, så min mor er der kun hver anden uge.
Før i tiden plejede jeg at kunne stoppe mine tårer, men nu er det helt umuligt. Hver gang jeg tænker på min mor græder jeg, for jeg elsker hende så højt. Jeg elsker også min far, men ham ser jeg hver dag.
Jeg har prøvet at fortælle min mor hvordan jeg havde det, men hun sagde bare “Jeg har også haft sådan nogen perioder i mit liv”. Det gjorde pænt ondt indeni, for jeg har aldrig oplevet noget lignende det her. Min mor sammeligner altid tingene med da hun var yngre.
Jeg har indset at jeg nok har brug for noget hjælp, men som sagt, hver gang jeg siger det sammeligner hun bare. Jeg orker ikke mere, og de ting som før i tiden ikke gjorde så ondt, gør nu mega ondt, og når jeg græder kan jeg mærke det helt ind i hjertet
Hilsen den triste pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige
Hvor er det godt du skriver til Børnetelefonen. Når jeg læser dit brev, bliver det klart for mig,  at du i for lang tid har haft mange triste og overvældende følelser. Jeg kan se du har lyst til at blive glad igen, og blive forstået af din mor.
Du er rigtig god til, at få øje på det som gør dig ked af det, hvilket fortæller mig, du er en stærk pige. Jeg er i tvivl om, du selv har valgt at du skal bo hos din far. Mon der er en bestemt grund til det? Nogle gange når forældre bliver skilt, bliver børnene delt mellem forældrene af praktiske årsager. Er det mon sådan i din situation? Mon du kan spørge din mor eller far, hvorfor det er sådan?
Du er blevet teenager, og jeg kom til at tænke på, om du måske kan have mere behov for din mor, fordi du er en pige, og der kan være ting du hellere vil tale med din mor om. Måske er det, du mærker? Det betyder ikke, at du elsker din mor mere end din far. Gad vide hvad dine forældre tænker, om at du er mest hos din far. Gad vide om du kunne tale med dine forældre, om muligheden for at ændre lidt på, hvor meget du er hos hver? Hvad tænker du om det?
Du har ret til, at dine forældre passer godt på dig, og det betyder, at de skal sørge for, at du har et godt og trygt liv. Dette er dine forældres primære ansvar.
Jeg kan se du allerede har prøvet at fortælle din mor om hvordan du har det. Jeg tænker, om det kunne være en mulighed, at du fortalte din mor, hvor ondt det gør, når hun bare sammenligner tingene med da hun var yngre eller ignorerer dig.Du kunne overveje at vise hende dit brev, og eventuelt mit svar.
Jeg får lyst fortælle dig lidt om dine rettigheder som barn når dine forældre er skilt. Alle børn har ret til, at give udtryk for sin mening og blive hørt – uanset alder.
Du har derfor en initiativret. Læs mere her: https://bornetelefonen.dk/skilsmisse/skilsmisse-rettigheder/. Initiativretten betyder, at du kan bede Familieretshuset holde et møde med dine forældre om, hvor du skal bo. Eller hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos.
Dine forældre og Familieretshuset, bliver enige om, hvor du skal bo. Men de skal lytte til dig. Og dine ønsker skal tages med i deres overvejelser.
Hvis du vil bruge din initiativret, kan du ringe til Børnenes Skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50. Du kan også skrive et brev til Familieretshuset. Print brevet her.
Det kan også være, at du kan bede en voksen, som du kender, om at hjælpe dig med at skrive brevet til Familieretshuset. Måske en lærer på din skole, en pædagog på din klub eller en anden voksen.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig. Kender du til børnetelefonens Bisidder ordning? En bisidder fra BørneTelefonen er en voksen, som kan gå med dig til møder i kommunen eller Familieretshuset, når du skal fortælle om, hvordan du har det.
Bisidderen kan gå med dig for at støtte dig og hjælpe dig med at få sagt de ting, som du synes er vigtige.En bisidder kender også meget til børns rettigheder og kan derfor også fortælle dig om de rettigheder, du har.
Vores bisiddere har hjulpet rigtig mange børn og unge, der har haft det svært, med at få den hjælp de har brug for. Hvis du gerne vil høre mere om, hvordan en bisidder kan hjælpe dig, så ring til os på 116111. Du kan også læse mere her: https://bornetelefonen.dk/bisidder
Jeg tænker, du savner din mor. Jeg tror både du og dine forældre ønsker, at du er glad.
Du har vist stor styrke ved at skrive herind. Den styrke håber jeg, at du kan bruge for at finde den bedste løsning.  Jeg håber, den kan give dig mod til at tro på dig selv.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen