Deodorant

Hej BB

Jeg har brug for et HURTIGT svar!

Jeg er en pige på 11 år, og jeg er lige “trådt ind” i puberteten. Jeg har ingen bryster men små knuder. (og lidt krops behåring hvis det ændrer på noget).

Her på det sidste, har jeg lagt mærke til, at jeg er begyndt at svede mere end normalt, og er begyndt at lugte. Bare når jeg rækker hånden op i timen, tager jeg den ned igen, fordi jeg kan TYDELIGT lugte det…det forstyrrer meget af min hverdag (selvom det er vinter), og jeg skal gå med armene nede fordi jeg lugter.

Nå, men jeg har brug for en deodorant. Jeg ved bare ikke hvordan jeg skal spørge min mor om en, fordi at hun begyndte at udvikle sig rigtig sent, og hun siger at det gør jeg også. Men jeg ER jo i puberteten. Det har jeg sagt flere gange til hende men hun tror ikke på det…jeg ved bare ikke hvordan jeg skal sige til hende, at jeg har brug for en deodorant, fordi at jeg er bange for, at hun siger: “sikke noget pjat” (det sagde hun nemlig en anden dag, hvor jeg spurgte om noget lignende).

Nå, men jeg tør heler ikke skrive et brev til hende, fordi at sidste gang jeg gjorde det, blev hun sur over at jeg ikke sagde det direkte…..Jeg har virkelig brug for et svar, så jeg ikke længere skal bekymre mig om jeg lugter eller ej.

KH den nervøse pige…

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år

Du har helt ret, du er gået ind i puberteten, og det betyder en masse forandringer i din krop.

Det er helt normalt, at man sveder mere, når man kommer i din alder. Og det kan også lugte, hvis man ikke bruger deodorant.

Og selvom din mor siger, at du udvikler dig sent, fordi hun gjorde det, så er der noget der tyder på, at hun ikke har ret. Alle udvikler sig i forskellige aldre, og du kan sagtens være tidligt udviklet på nogle områder men sent på andre.

Jeg kan godt forstå det er svært at snakke med din mor, hvis hun bare afviser det, du siger. Du har tidligere skrevet brev til hende – men det blev hun desværre sur over.

Alligevel bliver du nok nødt til at tage snakken igen. Og jeg har nogle forslag, du kan overveje:

Nu er det snart jul. Og måske får du kalendergave eller adventsgave. Du kunne derfor sige, at du ønsker dig en deodorant af Nissen. Måske vil hun kunne grine lidt af det?
Du kunne købe en selv. Og så bare stille den på badeværelseshylden. Og når din mor så spørger, hvorfor du har købt den, sige: ”Fordi jeg synes, jeg lugtede under armene – og det havde jeg altså ikke lyst til”.
Du kan tage endnu en snak med hende, hvor du fortæller hende, at du er bekymret for din lugt i skolen, og at du derfor er begyndt ikke at række hånden op. Forhåbentlig vil hun så forstå, at det er på tide, at du får en deodorant.
Du kan tale med din far – og bede ham om hjælp til at snakke med din mor.
Du kan ønske dig en deodorant i julegave – din mor kan jo ikke forhindre dig i at bruge den.

Jeg håber, du får snakket med din mor. Tal eventuelt også med dine veninder om det. Måske har de et par gode råd også. Og måske kan de også hjælpe dig med at tage snakken med din mor.

Venlige hilsener
BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.