De skændes

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 11 år

Du skriver at du har brug for et råd fordi din far og din lillebror skændes, så du kun  har lyst til at være på dit værelse.

Jeg kan godt forstå, at du er træt af at de skændes hele tiden og råber af hinanden. Jeg tænker også, at det er hårdt for at være i en utryg stemning.

Det er almindeligt at man kan være uenige om ting, men det er ikke i orden at skændes hele tiden. Det giver en rigtigt dårlig stemning i huset, som nok er den du mærker. Og det er da heller ikke rart for din far og bror at skændes!

Det skal de prøve at gøre noget ved. Det er især din far, der skal tage ansvar for at der bliver gjort noget ved problemet. Din far er den voksne, og skal gøre noget for, at det bliver bedre hos ham. Din lillebror er jo ikke så gammel, når du er 11 år.

Du skriver ikke hvad de skændes om, men det kan jo være de skal have hjælp til at løse nogle ting, så de ikke bliver uvenner om dem igen og igen?

Jeg tænker at du måske kan tale med din far om det på et tidspunkt, hvor i er alene. Det kan være han ikke har tænkt på hvordan det påvirker dig? Du kunne prøve at forklare ham, hvordan det er for dig, når de skændes så meget. Hvis du synes det er svært at snakke om, kan du måske vise ham det brev du har skrevet herind?

Hvis ikke du synes det er en ide, kan du måske snakke med din mor om det? Hun kender din far og bror rigtig godt. Måske kan hun snakke med din far, så der kan blive gjort noget for at få en god stemning hjemme hos din far. Det er bedre for jer alle sammen.

Det kan også være at du har en god lærer eller pædagog, som kunne være rar at snakke med. Så kan den voksne hjælpe dig med, at der kommer hjælp til familien.

Kommunen kan også hjælpe med gratis rådgivning til familien, hvis de ved at der er brug for hjælp. Derfor kan man også ringe og snakke med kommunens børne- og familie rådgivning.

Jeg håber, der bliver gjort noget ved skænderierne, så du igen får lyst til at være sammen med din familie og lave noget sammen.

Du er altid velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen på 116111, så er vi klar til at lytte og hjælpe dig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.