De lange nætter!!!!!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 17-årige pige…

Mange tak for dit brev, hvor er det flot, at du har modet til at skrive hertil, og hvor er du god til at skrive om, hvordan du har det!

Jeg er ked af, at du ikke har følt dig hjulpet af vores BørneTelefon eller BørneChatten og jeg håber at dette svar i BørneBrevkassen er bedre for dig…

Når jeg læser dit brev, kan jeg godt forstå at det er rigtigt svært for dig at få arbejdet med de problemer du har, og jeg kan godt forstå, at du kommer til at vende tilbage til de gamle velkendte mønstre… Du har oplevet nogle meget svære ting, som børn/unge ikke selv kan eller skal klare.. De har brug for nogle voksne der hjælper dem og når du ikke har fået den nødvendige hjælp og støtte, så har du længe været overbelastet.

Jeg ved ikke, om dig og din mor nogensinde har haft kontakt til kommunen? Det du beskriver med, at du har dækket over din mor, er en helt normal ting, som mange børn, der har det svært hjemme kommer til at gøre… Men det er vigtigt for dig og for alle dem, at der er voksen, der får lov til at komme ind og se ”ridserne i lakken”.

Grunden til jeg skriver det, er at når man er barn af en forælder, der har det så skidt som du beskriver din mor har det, så kan man som barn ikke selv hjælpe sig ud af det… Er der mon nogle voksne du stoler på, som du kunne tale med om alt det her? Jeg ved, at det er rigtigt svært for dig, men jeg tror, du har brug for hjælp, og som du selv skriver bliver man nødt til at tale med nogen om det, før at man kan få hjælp…

Umiddelbart tænker jeg, at du er så dygtig til at formulere dig skriftligt, at du måske kunne starte med at vise en voksen, du stoler på, det her brev, måske svaret også, eller måske et helt nyt brev? Det kan evt. være en tidligere folkeskolelærer eller en venindes forældre?

Du kan også gøre noget helt tredje og sende et brev til kommunen hvor du beskriver hvordan du har det, så kan du skrive dit cpr. Nr. og navn på… Så skal de kontakte dig og din mor, for at finde ud af, hvordan de kan hjælpe dig…

Jeg tænker, at du har det så svært, at det er vigtigt at kommunen bliver involveret.. Det er en god ide hvis du kan få kontakt til dem snarest muligt, da der desværre ikke er lige så mange muligheder for hjælp, når man er blevet 18 år inden man kontakter kommunen…

Hvis man er under 18 år, når man kontakter kommunen og stadig har kontakt til dem når man fylder 18, kan man komme ind under nogle særlige regler til man bliver 23. De regler (efterværn) betyder, at man i børn og unge stadig kan hjælpe med nogle forskellige ting..

Jeg ved at det kan være rigtigt svært at få sagt de ting man skal sige når man taler med folk på kommunen, derfor har du ret til at have en bisidder med… En bisidder er en voksen der skal støtte én i at tale med kommunen, det kan være en du kender i forvejen og stoler på, men det kan også være en fra Børns Vilkårs BisidderKorps… Du kan læse mere om bisidderkorpset på denne hjemmeside.

Psykiatrifonden har en åben anonym rådgivning, der kan alle pårørende, kollegaer, venner osv få rådgivning i forhold til den person man kender der har psykiske problemer.. Måske det kunne være en ide for dig? Du kan kigge på denne hjemmeside www.psykiatrifonden.dk

Jeg må sige, at jeg er ret bekymret for dig og håber, at du kan finde en voksen, der kan hjælpe dig videre.. Jeg håber, mine forslag har givet svar på nogle af de spørgsmål, du havde.. Hvis du har behov for mere, er du altid velkommen til at kontakt Børns Vilkår igen, enten på BørneChatten, BørneTelefonen på 116 111 eller her igen i BørneBrevkassen..

Alle de bedste ønsker til dig fra
BørneBrevkassen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.