Brev
De gider ikke bruge tid og penge på mig
Kære brevkasse
min forældre gider ikke at bruge tid eller penge på mig men udnytter mig!
Alle for min klasse har iPads og computere til mange tusind kroner hvor jeg derimod må klare mig med en iphone 3. De siger bare til mig at jeg ikke har brug for alt det elektronik men det passer ikke.
Jeg må ikke engang købe min egen ipad selvom det er mine penge!
De får mig til at lave mad dække op og rydde af og putte i opvaskeren og vaske det op og selvom jeg gøre det uden at brokke mig for jeg ingenting.
Når de vil have jeg skal skrive opgave skal jeg skrive på skrivemaskine og det er helt alvorligt!
Hjælp mig jeg holder det ikke ud!
Hilsen drengen der ingenting har
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng 12 år
Jeg kan godt følge dig, at det er vigtigt med en computer for, at du kan lave din skolelektier og lære at bruge it og de muligheder man får, når man har adgang til internettet. Det er noget af mange børn og unge bruger til at bliver klogere på mange ting.Og også til at være i kontakt med hinanden fx på sociale medier.
Mon dine forældre er klar over, hvor vigtige computeren og it er for din skolegang og uddannelse fremover? Ellers er det måske en idé, at du snakker med dem om det? Det er virker også godt, at du fortæller hvordan du føler og dine ideer til, hvordan man kan løse problemet. Fx ved at lave en aftale om, hvornår du må købe en Ipad eller måske en computer for dine egne penge. Du kan fx også snakke om, at du kan få dig et fritidsjob når du er 13 år (fx omdeler). Så viser du også dine forældre, at du gerne selv vil gøre noget for at få fx en Ipad. Og husk at fortælle, hvorfor du har brug for fx en ipad - istedet for at sige, at det er uretfærdigt. Vil det være et sted at begynde jeres snak?
Er der en af dine forældre, som du snakker bedst med? Så kunne det være en idé at snakke med den ene først.
Måske vil det være en idé, at du også snakker med en lærer om det. De fleste opgaver og projekter skal jo afleveres via intranettet på din skole og det bliver der mere af med tiden. En computer er nødvendig for alle elever.
Det lyder også til, at du savner tid sammen med dine forældre. Og at du gerne vil have, at de skal lytte til dig og tage dig alvorligt. Er det mon rigtig forstået?
Vil det være en idé med et familie-møde eller snakke om det, når I spiser aftensmad? Her kan du fx komme med forslag til, hvad I kan lave sammen og høre deres forslag? Måske tage et spil skak, Uno eller andre spil efter aftensmaden eller i weekenden engang i mellem? Så kommer du med et forslag, som de kan svare på.
Det kan også være en ide, at du viser dem mit svar - det kommer jo an på, hvad du synes er bedst?
Du har været så sej til at beskrive dine følelser i det her brev. Jeg håber, du kan komme igennem til dine forældre, så de forstår, hvad det betyder for dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen