De forstår mig ikke

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år!

Det lyder som om, du har gjort dig enormt umage med at gøre dine forældre glade og stolte og har taget et ansvar på dig ud over, hvad der er rimeligt for en pige på din alder. Hvor er det stærkt af dig, at du bliver ved med at kæmpe! Jeg håber, jeg kan give dig nogle idéer til, hvad du kan gøre for at få hjælp.

Først og fremmest skal du vide, at der findes regler for, at forældre skal passe på deres børn og gøre hvad de kan, for at børnene kan trives og udvikle sig. Hvis dine forældre ikke kan høre dig, må du søge hjælp hos andre, som kan hjælpe dig med at få dem til at lytte.

Det lyder som om, du holder af dine forældre og at du måske kan tale lidt mere fortroligt med din mor end du kan med din far? Jeg tænker på, hvad hun mon ville sige, hvis hun vidste de ting, du fortæller hér? Ja, gad vide, hvad de begge ville sige, hvis de vidste, hvordan du i høj grad har gjort dig umage for at gøre dem glade og gad vide om ikke, det gør indtryk, hvis de véd, at du lige nu er i risiko for at vælte under dette pres. Med mindre du allerede har sagt disse ting til din mor, foreslår jeg, at du forsøger dette. Prøv at aftale med hende, at I to taler alene med hinanden og lad hende vide, at det er vigtigt for dig og måske også lidt svært for dig, dét, du vil tale med hende om. Du kan måske også overveje, om det virker godt for dig, hvis du skriver et brev til din mor som forberedelse til din samtale med hende? Du kan også overveje at vise din mor dit brev til os og mit svar? Det kan være en god måde at få startet denne vigtige samtale.

Jeg kommer til at tænke på, at du, med din alder, er på vej i puberteten. Det er helt almindeligt, at man dér begynder sig orientere sig mere imod sine kammerater end mod sin nære familie. Dine forældre skal muligvis have hjælp til at se, at deres lille pige er på vej i puberteten og i den forbindelse begynder at løsrive sig lidt fra dem. Det er en helt almindelig udvikling, som er for alle børn og som kan være vanskelig for deres forældre. MEN, det er en proces, som er vigtig og som både børn og forældre lærer meget af.

Håber du kan få en god snak med din mor og ellers er der også andre muligheder. Du kan tage en snak med en lærer som du er tryg ved, eller måske har du et familiemedlem, en mormor eller måske en moster, som du kunne tage en snak med om alt det der fylder. De vil kunne hjælpe dig med at få talt med dine forældre, så du kan føle dig hørt og taget alvorligt i forhold til de tanker og følelser du går med. Hvem mon kunne være god at få en snak med?

Alt i alt ønsker jeg for dig, at du bevarer din energi til at kæmpe for, at du og dine brødre får nogle rimelige betingelser for at være barn i din familie. Prøv at tjekke de andre breve i Brevkassen. Der kan også ligge idéer, som du kan bruge. Du er altid velkommen til at ringe til Børnetelefonen for at tale mere om din situation, hvis du ønsker det. Vi vil altid gøre vores bedste for at lytte og give idéer til, hvordan I kommer videre.

Mange hilsner og held og lykke til dig fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.