Dårligt forhold til min far

Hej bb

Sagen er den at mine forældre i sommerferien her sidste år gik fra hinanden. Det har uden tvivl taget rigtig hårdt på mig men med tiden er det da også blevet nemmere.

Jeg ser mine forældre noglelunde ligemeget og min mor har jeg for det meste et rigtig godt forhold til.

Men skilsmissen har gjort at jeg har fået et rigtig underlidt forhold til min far.

Han gik meget hurtig i gang med at tilmelde sig dating sider og komme videre med hans kærlighedsliv.

Jeg ved at han nu har en slags kæreste, som han er en del sammen med og skriver meget med. Han har aldrig nævnt det men jeg har selv fundet ud af det, og han ved ikke at jeg ved det.

Jeg tror måske at det har gjort at jeg har svært ved at tale om ting med ham, fordi jeg bla er bange for at det bare er noget han vil fortælle videre til hende. Jeg er også bange for at genopbygge et godt bånd til ham igen, for hva nu hvis det så f.eks bliver ødelagt igen ved at han bringer hende den nye ind i familien?

Jeg holder sindsygt meget af min far og jeg ville virkelig ønske at jeg bare kunne smide det hele væk og så bare være rigtig glad med ham. Jeg ved også at han knokler meget med arbejde og hjem for at få det til at hænge sammen, og han har prøvet mange gange at tale med mig for at være sikker på jeg har det godt, men jeg kan bare ikke, hvor meget jeg end ville det, være rigtig glad sammen med ham.

Når der så er gået endnu en dag tænker jeg bare okay i morgen vil jeg rette op på vores forhold, men jeg kan aldrig få mig selv til det. Og det er utrolig ked af, for jeg ved at det også gør ham ked af det. Jeg kommer også tit til at blive sur på ham over alt muligt som jeg godt ved ikke er hans skyld.

Jeg føler bare ikke at jeg rigtig kan fortælle ham hvordan jeg har det uden at sige at jeg ved det om hans kæreste og det har jeg virkelig ikke lyst til at snakke om.

Jeg kan heller ikke snakke med min mor om det da jeg for det første ikke ved om hun overhovedet kender noget til hende her den nye, og for det andet kommer hun nogle gange til at kritisere min far uden hun egentlig ved det tror jeg, og det kan jeg ikke lide.

Da jeg var mindre havde jeg et helt fantastisk forhold til min far og vi lavede utrolig mange ting sammen. Jeg er virkelig ked af at det ikke er sådan længere men jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.

Jeg håber i har nogle råd.

Mange hilsner pige på 15 år.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 15,

Tak for dit brev, som beskriver rigtig flot, hvordan du har det, og faktisk også hvordan mange andre unge oplever det med deres far eller mor efter, de er blevet skilt.

Det er dejligt at læse, hvordan du holder af din far og værdsætter alle de ting I har haft sammen. Jeg tænker kun, at din far kan blive varm om hjertet, når han hører det.

Jeg forstår godt, at det er svært med dit forhold til din far med det, som du beskriver. Men jeg læser også dit brev, som at I begge to rigtigt gerne vil hinanden, men mangler at få sat ord på nogle ting overfor hinanden.

Jeg tænker, at det er rigtigt vigtigt, at du og din far får snakket sammen om, hvordan det er at være dig lige nu, og hvad du savner ved din far. Fortæl ham at du har brug for at de ting, du deler med ham bliver mellem jer to. Gør ham det tydeligt, at du har brug for hans tillid og tryghed.

Det er også i orden, at du fortæller ham, at det er mærkeligt at vide, han har en kæreste, uden han har fortalt dig det. Hvis I skal have tillid til hinanden, skal han være ærlig, så du kan føle dig tryg.

Selvom om ærlighed nogle gange kan være svært og hårdt, kan uvished være meget værre og skabe en vis distance, og måske er det det, som du oplever lige nu.

Som du sikkert godt ved, kan det ikke undgås at din far finder en ny kæreste. Men du kan godt fortælle ham, at du ikke ønsker at møde hende, før du er klar.

Måske skal du foreslå din far, om ikke I kan lave nogle faste aftaler, hvor I laver ting sammen, som I gjorde engang.

Det er en rigtig god ide at lave noget sammen, f.eks. gå en tur, lave mad sammen, gå på cafe, i svømmehal, holde øje med om der sker noget i jeres by, som kunne være sjovt eller noget helt andet.

I kunne have det som et fast punkt, at I lige fortalte hinanden, hvordan I har haft det, siden I sås sidst. Måske tænker du, at det lyder fjollet, men jeg tror det er vigtigt, at I får øvet jer i over for hinanden at få sat ord på det, som er svært, og det som er sjovt.

Det er bestemt ikke dit ansvar alene, men det er vigtigt, at din far ved, hvordan du har det, for at han kan ændre på sig og være med til, at I sammen får skabt et forhold, hvor du er tryg og kan dele ting med kun din far.

Jeg ved godt, at det kan være svært at få taget hul på sådan en samtale, men jeg håber, du holder fast i dit mod til at få ændret på dit forhold til din far. Du kan bruge dit brev og svaret til os at snakke ud fra. Det kan være rart som en støtte - eller give ham lov til at læse det?

Måske er det hele for meget for dig, og du har brug for at snakke med en voksen? Så kan du ringe til BørneTelefonen 116111

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.