Dårligt forhold til mest familie

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Når jeg læser dit brev mærker jeg tydeligt, at du ikke føler set set og hørt – hverken af din mor eller far.

Det må føles så forkert, at blive tvunget ned i tøj – man slet ikke føler passer til en, og som man derfor har det dårligt i. Du må heller ikke vælge mørke farver. Måske fordi de farver ikke virker ‘pigede ‘ nok? Jeg kan godt forstå, at du har din egen mening om, hvad der passer til dig – og hvilke farver du kan lide.

Du fortalte din mor, at du føler dig panseksuel… Hendes afvisning må have gjort dig ked af det. Endnu engang var der ikke plads til dine tanker og følelser. At få at vide, at det man fortæller er en ‘trend’ føles bare så afvisende! Hvis din mor havde været en lille smule nysgerrig, havde hun en stor mulighed for her at lære dig lidt bedre at kende.

Det du oplever hos din mor og far er forkert, og du trives ingen af stederne.  Jeg kan se på dit brev, at du føler dig talt til på en hård måde – og at du bliver slået. Selvom din mor måske kun har slået dig et par gange, er det forbudt. Hun og din far skal behandle dig, så du føler dig tryg.

Loven siger, at hvis du fortæller en voksen, at du bliver nedgjort dagligt og slået så skal den voksne sørge for hjælp til dig.

Jeg tænker på, om du kan komme i tanke om nogen voksne, der kan hjælpe dig? Er der nogen du er tryg ved, som du kan fortælle de ting, du har fortalt os ? Du nævner selv din ældste storesøster og hendes far. Kunne du overveje at tale med dem?

Kommunen kan også hjælpe dig. Der arbejder mennesker, som hver dag er vant til at hjælpe familier med svære problemer, f.eks. hvis nogen bliver slået. De kan tale med din mor og far og hjælpe dem, så de lærer at være sammen med dig på en bedre måde.

Alle kommuner tilbyder også åben anonym rådgivning til børn og unge. Du kan prøve at google din kommunes navn og ‘anonym rådgivning for unge’. Så finder du nummeret på kommunens rådgivning for unge – her er du virkeligt anonym. Her kan du fortælle om din situation. Det kan være rart ikke at skulle give sit navn i første omgang. Så kan rådgiveren tale med dig din situation,  og oplyse dig om de muligheder, kommunen har for at hjælpe dig, når du er parat. Du vil ikke blive mødt af bedrevidende voksne, der belærer dig. Den voksne, du taler med, vil have fokus på at hjælpe dig og har et godt overblik over mulighederne.

Jeg vil også fortælle dig, at du har ret til at få en bisidder til at hjælpe dig, hvis du skal tale med kommunen om noget, der sker i din familie. Du kan bruge en bisidder, når du er parat til at opgive dit navn og få hjælp hos kommunen. Vi kan mødes med dig alene, uden din familie, og lave en plan for mødet med kommunen.

Vores bisiddere er gode til at hjælpe med at få sagt det, der er svært at sige. Du kan læse mere om vores bisiddere her.

Det er meget vigtigt at du får nogle til at hjælpe dig hurtigt,  så det kan blive bedre at være dig – både hos din mor og din far.

Det er også super vigtigt, at du får talt med nogen om de andre ting du nævner – om at være bange for store menneskemængder osv. Du skriver endda, at det ikke er det hele. Jeg synes det lyder alvorligt og jeg håber, du vil tage mit råd.

Der findes rigtig søde og dygtige mennesker, der kan hjælpe dig, og jeg synes virkelig du skal søge hjælpen, så det ikke bliver værre.

Hvis du ikke kender nogen, du er tryg nok ved, er du altid velkommen til at ringe til os her på BørneTelefonen. Vi kan lytte og hjælp dig til at få fat i dem, du har brug for.

En anden mulighed er Headspace, som er gratis og anonymt. Her kan du få samtaler med en rådgiver, som også er vant til at snakke med børn og unge, der har det ligesom dig. Du finder mere information om Headspace ved at klikke på dette link: Headspace

Du har taget et kæmpe, og meget vigtigt skridt ved at skrive herind og bede om hjælp. Nu skal du finde modet til at få alt det ubehagelige til at stoppe derhjemme, så du kan for det bedre. Det gør du ved at få nogle voksne til at hjælpe dig.

Jeg synes, jeg mærker, at du er klar til at få hjælp. Ellers ville du ikke have skrevet til os, og jeg tror på, du kan få det bedre.

Jeg sender dig styrke og mange varme tanker fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.