Dårlige forældre og tilværelse

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på meget snart 18 år

Tak for dit brev. Jeg synes godt nok ikke, at det er okay, det du har været udsat for fra dine forældre. Sådan er der ingen børn eller unge, der fortjener at have det. Desværre er det noget, vi her på BørneTelefonen hører om fra andre børn og unge også.

Jeg tænker, at det må have været meget voldsomt for dig, at få bank af dine forældre over det mindste. Du fortæller, at du har en masse vrede, hvilket jeg udmærket kan forstå, at du har. Du har jo været udsat for dine forældres vrede i så mange år.

Derfor er det godt, at du nu går til psykolog. Sådan nogle oplevelser er nemlig svære at gå med alene. Det er vigtigt at få snakket med nogen om det, så du finder en måde at bearbejde fortiden på – men også får hjælp til fremtiden. Taler du med din psykolog om, at du savner venner? Det kan nemlig være, at dine oplevelser med dine forældre har påvirket dig så meget, at du ikke har haft overskud til at få venner. Det kan der nu laves om på.

Når jeg læser dit brev, fornemmer jeg, at du godt ved, at det er dine forældre den er gal med og ikke dig. Jeg tror, at det er vigtigt, at du ikke giver dig selv skylden for det, der er sket. Læg i stedet mærke til, hvor stor en styrke du har! Det kræver nemlig stor styrke, at klare sig gennem en barndom som din.

Du skriver ikke hvor lang tid siden, det er siden, at du sendte en ansøgning til børne- og ungdomspsykiatrien. Men jeg ved desværre, at der godt kan gå lang tid inden man får svar. Jeg går ud fra at din psykolog eller læge er inde over også? Kan du tale med dem og få dem til at følge op på sagen, hvis der er gået unaturligt lang tid.

Som du selv er inde på, så lyder din mor følelsesmæssigt umoden, og måske har hun slet ikke været klar til at blive mor. Jeg kan godt forstå, at du har brug for at trække dig fra hende. Det er en måde at passe på sig selv.

Du er bange for at blive smidt ud hjemmefra. Det er desværre ikke til at vide, om din mor kunne finde på det, nu du snart fylder 18 år. Jeg tænker, at du måske kunne prøve at snakke med din sagsbehandler på kommunen om det, så han/hun vil kunne hjælpe dig med en ungdomsbolig, hvis det sker. Du kan finde nummeret til din sagsbehandler på kommunens hjemmeside. Det kunne også være, at snakken med sagsbehandleren vil give dig mod på at flytte væk hjemmefra. Hvis du kan klare det økonomisk, så kan det måske være en god løsning for dig?

Du er bekymret for din hund, hvis du bliver smidt ud. Nogle steder må man godt have hund, så det kunne du måske også snakke med sagsbehandleren om?

Jeg synes, at du lyder som en stærk pige. Du har fået skabt kontakt til psykolog og læge. Der skal altså meget mod til at få taget hul på, at gøre noget ved sin situation. Det har du gjort – og det synes jeg er ret sejt.

Tanker og kærlig hilsen Børnetelefonen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.