Brev
Dårlig selvtillid
Hej brevkassen,
min fætter sagde jeg skulle skrive det, jeg syntes ikke det var en god ide men nu jeg tænker over det kunne jeg godt have brug for det.
Grunden til jeg skriver er at jeg ikke føler jeg har særlig mange venner i skolen. Jeg ville gerne flytte til København hvor min fætter bor fordi han er min bedste ven og jeg tror han kan hjælpe mig meget socialt.
Mine forældre er skilt, og det hele er gået ned af bakke siden sommerferien. Det gik fint med venner og sådan noget i skolen men nu går det bare dårligt.
Sidste år var jeg sammen med en pige meget, men jeg fik det dårligt af det og begyndte at selvskade. Dengang var tingene rigtig dårlige og de er på vej til at blive værre en nogensinde. Jeg er bange for at jeg snart for et mental sammenbrud og får en depression.
Den her del skriver jeg om min søster fordi jeg vil finde ud af om hun kan have noget med sagen at gøre, og det tror/håber jeg i kan svare mig på. Min søster har haft depression og har taget stoffer og en masse andre ting, tror i det har noget med sagen at gøre?
Det her er så omkring noget jeg fandt på min fars computer.
Jeg er vel lidt af en nørd, jeg elsker computere. Engang sad jeg og spillede på min fars arbejds-pc og fandt et dokument hvor der stod en masse ting om mig, det med selvskade, og det med den pige.
På en måde er jeg MEGET bange for at for depression og komme på psykiatrisk sygehus, men på en anden måde har jeg lyst til selvskade, og at få depression. Bare at side alene på et værelse og være mig selv. Men jeg ved at jeg har brug for hjælp før det går helt galt.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år
Tak for dit brev. Jeg synes virkelig du er sej, at du skriver til os og har fundet ud af, at du nu skal have noget hjælp.
Jeg bliver faktisk rigtig bekymret når jeg læser dit brev. Du skriver om nogle meget alvorlige ting og jeg vil prøve at svare på det, ét ad gangen.
Det er rigtig svært for mange børn, at deres forældre bliver skilt. Børn håndterer det meget forskelligt, og desværre er det meget almindeligt, at det går ud over det sociale. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil flytte til København hvor din fætter og bedste ven bor, men tænker det nok ikke er en mulighed og derfor vil jeg foreslå du tager en snak med en af dine lærere om, hvordan du går og har det. Det er lærerens ansvar at sikre at alle elever i klassen har det godt. Og så kan du jo altid spørge din fætter til råds, når I snakker sammen, om han har nogle gode ideer til, hvordan du kan danne nogle nye venskaber i klassen.
I forhold til din søster, tænker jeg det har påvirket dig, at se hun har haft det svært. Måske har stemningen derhjemme af og til været lidt tung og måske har du følt, der ikke rigtig har været plads til dig og dine tanker og følelser?
Jeg kan godt forstå, at du er rigtig bange for at få en depression. Men det du gennemgår lige nu, er faktisk meget alvorligt, og jeg tænker som du selv, at du har brug for hjælp. At du fandt noget på din fars computer hvor der står noget om dig, kan være, at han også er opmærksom på, at du har brug for hjælp?
Det er sådan, at det er din læge der kan hjælpe dig, med alt hvad der har med sundhed at gøre. Oftest når det er noget psykologisk, vil man af sin egen læge, blive henvist til fx et hospital hvor der sidder læger og psykologer, som er specialister i den slags, og de vil så tale med dig og finde ud af hvordan de bedst kan hjælpe dig.
Jeg synes faktisk, du skal fortælle dine forældre, at du har skrevet til Børnetelefonens Brevkasse, måske vise dem dit brev og det her svar, så kan I sammen gå til lægen. Du har fortjent at få noget hjælp, så du igen kan have det godt.
Venlig hilsen
Børnetelefonen