Brev
Dårlig samvittighed
Hej.
Jeg har for lidt tid siden taget omkring 250 kr fra min far.
Jeg har virkelig dårlig samvittighed over det og vil spørge om der er en måde jeg kan gøre det godt igen.
Jeg har snakket med ham om det og han tog det ret afslappet.
Jeg brugte pengene fordi jeg var på en måde afhængig.
Jeg har ikke råd til at betale tilbage til ham men ved i hvordan jeg gør det godt igen.
Hilsen anonym.
10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære anonym
Tak for dit brev. Alle gør ting, de fortryder, og det er aldrig rart at have dårlig samvittighed. Men du har allerede gjort det helt rigtige, ved at sige det til din far.
Jeg synes, at du skal fortælle din far, hvordan du har det. At der stadig er noget dårlig samvittighed. Måske kan I få taget en god snak om det hele, og uanset hvad, kan det hjælpe din far til bedre at forstå dig. Det kan være, at han siger, at du ikke skal gøre noget, for at gøre det godt igen. Det kan også være, at I finder på en aftale (måske kan du tage opvasken i en uge, eller noget i den stil).
Jeg synes også det er rigtig vigtigt, at du fortæller din far, at du følte dig afhængig, og derfor tog pengene. Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med det, men hvis man får sådan en følelse, er det vigtigt at fortælle andre om det. Det kan nemlig være noget, du skal have hjælp til at ændre på.
Du lyder som en ansvarlig person, der fortryder at have gjort noget forkert. Jeg vil igen rose dig for, at tale ud, og også for at række ud til BørneTelefonen. Jeg håber mit svar kunne hjælpe dig, til at få talt med din far.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen