Dårlig boligsituation

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år.

Det er rigtig godt, at du skriver til BørneTelefonen. Det er bestemt en vanskelig situation, du er i nu. Det er rigtig svært at bo på den måde, som du beskriver, når man er på vej til at blive voksen, og skal i gang med en uddannelse. Det er selvfølgelig vigtigt, at du bor under forsvarlige forhold, og det vil jo også være vigtigt for dig, at du kan have kammerater med hjem.

Du skriver, at du bor sammen med din søster og din mor. Det er sikkert heller ikke rart for dem, at I bor under så dårlige forhold. Jeg kan jo ikke vide, om kommunen har forsøgt at hjælpe din mor til en bedre bolig, hvilket jo nok kunne være den bedste løsning.

Du er næsten 17 år, og det er rigtig godt, at du har en uddannelsesplan. Hvis du skal have et fornuftigt ungdomsliv under din uddannelse, skal du selvfølgelig bo ordentligt. Det kan din kommune hjælpe med. De kan evt. tilbyde dig en ungdomsbolig, eller måske kan de hjælpe dig ind på et kollegieværelse.

Jeg ved ikke, om din kommune har hjulpet med, at du kom på efterskole. Hvis det er er sådan, kender du måske din socialrådgiver. Ellers kan du ringe til kommunen og sige, at du skal tale med en fra deres ungdomsrådgivning. Måske ved din mor allerede, at det ikke er nemt for dig, at bo som I gør nu, og måske vil hun have forståelse for, at du kontakter kommunen. Hvis ikke din mor syntes, at du skal flytte hjemmefra, vil du også kunne få hjælp fra kommunen til at få talt med hende om, at det er nødvendigt, hvis du skal klare din uddannelse.

Jeg håber bestemt også, at kommunen kan hjælpe din mor og din søster, sådan at I alle tre kan få et ordentligt sted at bo. Du skal jo også helst fortsat kunne komme hjem på besøg, uden at blive ked af at se, hvordan din familie bor.

Hvis du har behov for hjælp til at få talt med kommunen kan du få en bisidder fra BørneTelefonen med til snakken med kommunen.

En bisidder fra BørneTelefonen er en voksen, som kan gå med dig til møder i kommunen, når du skal fortælle om, hvordan du har det.

Bisidderen kan gå med dig for at støtte dig og hjælpe dig med at få sagt de ting, som du synes er vigtige.

En bisidder kender også meget til børns rettigheder og kan derfor også fortælle dig om de rettigheder, du har.

Vores bisiddere har hjulpet rigtig mange børn og unge, der har haft det svært, med at få den hjælp de har brug for. Hvis du gerne vil høre mere om, hvordan en bisidder kan hjælpe dig, så ring til os på 116111. Du kan også læse mere her: Bisidder fra BørneTelefonen

Jeg syntes, at det er rigtig stærkt af dig, at du har skrevet til BørneTelefonen om dit boligproblem. Det giver mig indtryk af, at du er en stærk pige, som gerne vil gennemføre en uddannelse og komme videre i dit liv.

Jeg håber, at du snarest får en bolig, som du kan trives i, og jeg håber også, at kommunen sørger for at hjælpe din mor og søster videre, så deres boligsituation også snart bliver bedre.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.