Brev
Cutting og far
Hej:))
For ca. 2 uger siden begyndte Jeg at skære i mig selv. Jeg gjorde det fordi at jeg føler mig som “ingenting” jeg er INTET værd ! Jeg er grim, tyk irriterende..
Mig og min far er op og skændes hele tiden. Jeg har 1 par bukser og 2 trøjer jeg spørger min far hver dag om vi snart kan købe Nyt tøj men det vil han aldrig !
Og han mangler slet ik penge !! Han bruger dem alle på Min klamme papmor ! Mil mor mangler selv lidt penge så jeg har ik lyst til at spøge hende om tøj. Alle pigerne fra min klasse snakker aldrig med mig.
Jeg er så dårlig i skolen til matematik ! Jeg går i det samme tøj hele tiden. Jeg er blevet udnyttet af en dreng Som Betød mehet for mig !
Jeg har ik noget jeg er god til. Jeg kam ik skrive pænt, tegne, synge, ordne hår osv..
Jeg skærer i mig selv og mine forældre ved godt at jeg har gjort det, men de ved ik at jeg stadig gør det, de tror jeg er stoppet..!
HJÆLP MIG PLEASE !
Jeg hader mit liv og vil bare dø
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Hvor er det godt, at du skriver ind til os. Det lyder til, at du har brug for noget støtte og forståelse som du hidtil ikke har fået. Har jeg ret i det?
Nu ved jeg ikke helt om du bor mest hos din far eller din mor, eller om du bor lige meget begge steder? Det er jo sådan, at når man bor lige meget hos begge forældre, så er det både din far og din mor, der har ansvaret for at du får det tøj, du har brug for. Du skriver, at du og din far hele tiden skændes. Er det kun på grund af tøjet eller ligger der mon mere bag jeres skænderier? Du omtaler din papmor, som 'klam'. Ved din far, hvordan din holdning til hende er? Hvis ikke, hvad tror du så han vil sige til, at du tænker sådan om hende? Det kan være, at han ville blive ked af det og måske gøre noget for, at du og din papmor fik et bedre forhold?
Du skriver, at din 'cutting' begyndte for ca. 2 uger siden. Jeg spekulere lidt på, om mon der er sket noget særligt siden det lige startede der? Du fortæller mig, om rigtig mange ting du ikke er god til. Jeg bliver nød til, at huske dig på, at man jo altså hverken kan eller skal være god til alting. At du ikke er særlig god til matematik, gør jo egentlig ikke noget. Det kan jo være, at du istedet er glad for fx dansk eller idræt? Det samme gør sig gældende med de andre ting du nævner, nogle gange kan man bare komme til, at fokusere meget mere på det man ikke kan, fremfor det man faktisk er ret god til. Tror du måske, at du er kommet til at gøre det?
Når man går rundt med alle de tanker som du, er det enormt vigtigt, at man har en voksen, at tale med. Du nævner din mor og at både hende og din far, ved at du før har skåret i dig selv. Hvad tror du hun ville sige, hvis du fortalte at det var begyndt igen? Hun ville sikkert blive ked af det, men mon ikke også hun ville blive glad for, at du delte det med hende og ikke gik med det alene? Måske du kunne vise hende det her brev? Måske også din mor, kunne snakke med din far omkring tøjet? Så kunne de lave nogle aftaler om hvem der gav hvad?
Håber du kunne bruge mine råd. Jeg ønsker dig al mulig held og lykke.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen