Cutting…+ Mere

Hej BB

Jeg begyndte at cutte i går. Jeg har det rigtig svært…

Min mor har truet mig siden jeg var lille. Hun havde kraft da jeg var yngre og gik med depression. Min far har stress, som også kan give mig problemer. Min mor har truet mig med at slå mig ihjel, klippe min fingre af, kvæle mig, osv…Som også har gjort mig rigtig bange.

Jeg fik sagt til min lære om hvordan jeg havde det med min mor, og hvordan hun var over for mig. Min lærer tog det om til et møde med mine forældre, men kun min far kom. Han var stolt af at jeg kunne fortælle det, og fik snakket med min mor om det. Efter det blev min far mere og mere sur på mig, og var mere og mere efter mig, som endte med at jeg ikke måtte overnatte hos min veninde i en måned. Efter nogle dage begyndte min mor også at true mig og skælde mig ud konstant igen.

Grunden til at jeg cuttede i går, var at jeg blev lidt uvenner med en af mine venner fra et spil som hedder MineCraft. Jeg sad og chattede med ham og nogle andre af mine venner i en gruppe på skype, da’ vi blev lidt uvenner over at jeg fortalte hvordan jeg havde det med at blive mobbet. Nogle af de andre fra chatten talte med mig om det, og var okay med det.

Ham jeg blev uvenner med, troede ikke på mig, da jeg sagde at 2 af mine venner havde sendt et billede af dem til mig, fordi jeg ville sende et billede af mig, (Jeg havde allerede set den ene, og det var bare for sjov at vi gjorde det) Han skrev at han ikke troede på mig, som jeg tog lidt tungt, selvom jeg ikke skulle det…Det var der jeg kom ind på emnet med mobning. Han misforstod lidt hvad jeg mente, og vi kom om og skændes. Til sidst fjernede han mig fra gruppechatten, og fjernede mig som ven på skype.

Jeg tog det meget tungt…Og da’ jeg var alene hjemme, gik jeg ud og hentede en kniv i køkkenet. Jeg tænkte at jeg var sindsyg…Men at jeg bare skulle gøre det…Jeg tænkte at kødknive ville være lidt overdrevet nu hvor jeg var nybegynder, og fandt en grillkniv i stedet. Nu har jeg en masse sår på min venstre arm efter at have cuttet.

En mere grund er at jeg er blevet mobbet siden jeg startede i skole…Allerede med mit navn (som jeg ikke nævner), mit udseende, hobbyer, negle, osv… Min mor har et stort temperament, og jeg har det fra hende, oven i har jeg også det at jeg har et temperament i forvejen…Så er jeg også i denne alder, som gør det endnu værrere…

En mere grund til at jeg gjorde det, var også at jeg havde fået et lille crush på en på MineCraft, og vi chattede meget over skype, men vi blev lidt uvenner over at jeg fortalte ham at jeg cuttede. Han har fortalt mig at han også har cuttet mange gange, og går med stor depression. Han har også prøvet at begå selvmord, ved at hoppe ud foran biler og tog, og prøvet at tage piller…Det gjorde mig ked af det da’ jeg kunne lide ham…

På et tidspunkt kunne jeg ikke styre mig selv…Så jeg fortalte at jeg cuttede igen i dag, og at jeg skar hårdere, og hårdere, da’ jeg ikke cutter så der kommer blod. (Overvejer stadig) Til sidst skrev han “Hold kæft!” til mig, som skræmte mig lidt…Jeg fik et lille chok over at han skrev sådan. Han havde hjulpet mig længe, og var derfor min bedste ven. Derefter cuttede jeg mere…

Det giver problemer når jeg har idræt, men har heldigvis en langærmet idrætstrøje, men når vi skal i bad er der problemer…

Jeg har det stadig rigtig svært, og jeg ved ikke om jeg har depression. Kan ikke tale med nogle jeg kender, da’ jeg er bange for deres reaktion, og især ikke med mine forældre, efter at jeg allerede ved at de vil reagere vildt. Ved ikke hvordan jeg kontakter en læge hvis det er…

Kunne godt tænke mig at få at vide om hvad jeg skal gøre…Og det bliver svært at stoppe med at cutte…Da jeg på en måde synes at det er “sjovt”…

Slutter brevet her da’ det allerede er blevet mega langt….

(Første gang jeg skriver til jer)

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13

Det er rigtig godt, at du har valgt at skrive herind. Cutting og problemerne i din familie er nemlig ikke nogen, du skal gå rundt med alene. Jeg vil derfor meget gerne hjælpe dig.

Det må have krævet meget mod af dig at fortælle til din lærer, hvordan du havde det med din mor. Desværre oplevede du, at det kun virkede i en kort periode. Men det er stadig den rigtige løsning, at fortælle det til voksne omkring dig. For du skal ikke trues og skældes ud. Og jeg kan godt forstå, at du bliver bange.

Jeg vil derfor opfordre dig til tale med din lærer eller en anden lærer igen. Eller måske er der en pædagog i klubben eller en sportstræner, du kunne have lyst til at snakke med? Det er i hvert fald vigtigt, at du får det fortalt igen, så både du og din familie kan få noget hjælp.

Hvis du synes, det er svært at fortælle igen – så vis dit brev og mit svar til den voksne. Så ved han eller hun, at du skal have hjælp. Og de kan fx hjælpe dig med at tale med kommunen, som er dem, der skal hjælpe familier, der har det svært.

Du og en af dine venner fra MineCraft var blevet uvenner. Desværre opstår der rigtig nemt misforståelser, når man skriver sammen. Samtidig kan andre også nogle gange komme i tvivl om, hvordan de skal svare en, der fx fortæller, at hun er blevet mobbet. Eller en, der fortæller, at hun har skåret i sig selv.

Måske blev ham, du havde fået et lille crush på, også lidt i tvivl om, hvad han skulle svare, da du fortalte, at du også havde skåret i sig selv? Måske ved han, at smerten godt nok forsvinder for et øjeblik, mens man skærer sig. Men at den kommer igen og er endnu værre bagefter? Og måske blev han ked af, at du også skulle det igennem? Måske blev han ked af at høre det, da han måske også kan lide dig og ikke ønsker, du skal komme lige så langt ud, som han selv har været?

Det kan godt være svært at stoppe med at cutte, men det er vigtigt, at du stopper. Og det er slet ikke umuligt. Det handler om, at du skal ændre vaner. Og det kan nemmere lade sig gøre, nu hvor du ikke har skåret i dig så længe. Du skal prøve at finde noget andet, du kan gøre, når du får lyst til at cutte. Andre, der cutter, har i stedet prøvet at tage et langt bad, løbe en tur eller høre musik. Det kunne du måske prøve næste gang? Det kan dog være rigtig godt ikke at kæmpe alene mod cutting. Derfor er det vigtigt, at du får hjælp fra en voksen. Du kan derfor også tale med din lærer om det.

Du kan også at kigge nærmere på www.selvskade.dk hvor de har samlet gode råd og ideer til, hvor man kan få hjælp?

Du fortæller, at du ikke ved, om du har depression. Jeg tænker, at du har det rigtig svært lige nu – og at du reagere på, at du ikke har det godt derhjemme. Jeg tænker også, at det er derfor, du cutter. Det er nemlig tit sådan, at dem, der cutter, gør det, fordi det er nemmere at klare en fysisk smerte end de problemer, de oplever. Måske har du det også sådan?

Det er kun en læge, der kan sige, om du har en depression. Du kan derfor også vælge at tale med sundhedsplejersken på skolen om, hvordan du har det. Hun vil så kunne hjælpe dig – både med at komme til læge, men også med at skaffe noget hjælp, så I alle kan få det bedre derhjemme.

Hvis du skulle have brug for at snakke om snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe på 116111. Vi kan nemlig også tilbyde dig en bisidder, der er en voksen, der kan hjælpe dig med at tale med kommunen.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.