Brev
Cutter
Hej
Jeg har en veninde, der er blevet slået af sin papfar førhen, men kommunen tog hånd om det, og det er blevet løst. Hun har ikke haft et særlig tæt forhold med sin mor, men var ved at få det, da hun blev fyret. Hendes papfar var ved at kaste en stol på hende (hun blev dog ikke ramt), og hende og hendes mors forhold, er blevet ligeså dårligt som det var dengang hun blev slået.
Hun har ikke dårligt selvværd, men tvivler meget på sig selv (eftersom hun er vokset op sådan).
Hun har tidligere været ved at cutte, men stoppet. Lige nu har hun 4 ar op på armen, og jeg lagde mærke til, da hun begyndte at få arerene. Spurgte hende hvordan de var kommet (vi er meget tætte), men hun sagde det var hendes hund. For lidt siden indrømmede hun, at hun havde cuttet, og viste mig et sår ved inderlåret der STADIG blødte. Der er ikke andre der ved det
Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre ved situationen, da jeg ved det er forkert ikke at gøre noget.
Hilsen ..
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig på 16
Tak for dit brev, hvor du med stor omsorg for din veninde, skriver om hendes situation. Hvor er det godt, at der findes gode og omsorgsfulde venner som dig.
Jeg vil prøve at guide dig lidt videre og skrive, hvad jeg tænker er vigtigt i forhold til at hjælpe din veninde. Det er nemlig også vigtigt at adskille, hvad du kan gøre, og hvad der er andres ansvar at hjælpe med.
Det lyder til, at du gerne vil hjælpe din veninde og gerne med flere ting, som er svære i hendes liv. Jeg tænker også, at det er nogle svære ting, din veninde kæmper med. Det er nogle ting, der har foregået et godt stykke tid, og det vil måske kræve forskellig slags hjælp, før tingene bliver gode for din veninde. Din indsats er rigtig vigtig, men du kan ikke alene løse det. Du kan være en god ven, som du allerede er, når du f.eks. søger hjælp til hende via Børnetelefonen.
Jeg tænker på, om du kunne tale med din veninde om, om kommunen stadig giver hende og familien noget støtte? Eller om hun eller familien får en anden form for hjælp? Det kan være, at der ikke er noget i gang længere. Men hvis der er, så ville det nok være fint for dig at vide, at der er nogle, der prøver at hjælpe familien.
Det er vigtigt, at din veninde bliver tryg ved at tale med andre om, at der er nogle ting i hendes liv, der er svære. Det betyder meget, at hun får mod til at være åben omkring det, som hun har oplevet, og oplever derhjemme - når hun begynder at tale med andre om det, både venner, voksne og professionelle voksne, der måske er psykologer eller en fra kommunen - så vil hun begynde at kunne bearbejde de grænseoverskridende oplevelser. Det er også vigtigt, at hun taler om det for at få at vide, at hun ikke har gjort noget forkert. Hun kan ikke gøre for de ting, der er sket. Der findes rigtig dygtige folk, der kan hjælpe hende med de her ting og som kan forstå hendes situation.
For at hun kan få støtte og møde en voksen, der kan hjælpe hende, så kan det være, at kommunen igen kan hjælpe hende med at få kontakt til en psykolog, en kontaktperson eller lignende. Hvis der er en voksen i pigens familie, som hun er tryg ved, så kan den voksne hjælpe med at kontakte kommunen. Hvis der ikke er nogen voksen, hun vil bede om hjælp fra, så kan du foreslå hende, at ringe til kommunen og bede om at tale med en sagsbehandler fra børne- eller familieafdelingen. Sagsbehandleren kan hjælpe med at finde en, der kan tage en samtale med pigen. Sagsbehandleren vil kunne se, at pigens familie før har fået hjælp.
Du skriver også, at din veninde cutter. Det er synd, at hun har så svære tanker, at hun vælger at gøre det. Jeg tænker, at hun gerne vil have det godt og ikke gøre skade på sig selv - men noget er så svært, at det kan føles som om, at cuttingen hjælper. Det er ikke let at komme ud af sådan en situation selv - det er heller ikke noget, du som ven kan løse så let. Men hvor er det godt, at hun kan betro sig til dig, og at du er så god en ven, at du prøver at hjælpe hende til ikke at skade sig selv. Hvis hun får hjælp til de ting, der gør det svært at være hende, så kan det nok også hjælpe på cuttingen.
Der findes en forening, der arbejder med at hjælpe unge, der skader sig selv. Du kan give hende linket her: https://www.lmsos.dk/
Hun kan læse på siden om, hvordan man kan få hjælp med cutting og læse om, at hun ikke er alene om at have det på den måde. Hun kan også søge på ordet cutte her i Brevkassen og læse andre unges breve om det.
Jeg vil sige til dig, at det er vigtigt, at du også taler med en voksen, du er tryg ved om de her ting. Jeg kan høre, at du er stærk og god til at hjælpe - og det skal du endelig blive ved med. Men nogle gange, uden man helt mærker det, kan det blive overvældende at være den stærke ven, der kan bære alt på sine skuldre. Det er altid godt at dele med andre, hvad man tænker og føler - og allerhelst inden noget måske bliver stort og svært i tankerne. Det gør ikke din hjælp til din veninde dårligere, at du deler med andre, hvordan du har det, og hvor dine grænser går.
Nogle gange, skal man gøre noget svært og fortælle om det, som ens veninde holder hemmeligt, for at være en god veninde.
Jeg håber det allerbedste for dig og din veninde.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen