Brev
Cutning
Hej Børnetelefonen.
Jeg er en pige på 14, og jeg har lige fundet ud af, at min bedste veninde på 13 cutter. Jeg var sammen med min anden gode veninde på 14, da vi fandt ud af det, så min veninde ved godt, at vi ved, hun cutter. Min veninde vil ikke have hjælp, og vi må ikke sige det til hendes forældre.
Min veninde beskriver det, som om hun er psykisk væltet, og ikke kan rejse sig igen. Hun kan ikke lide at være hverken hos sin far eller mor (de er skilt). Hun kan ikke forklare, hvad der væltede hende, eller hvornår det begyndte, men det er begyndt i det små. Hun begyndte at cutte for lidt over 3 uger siden.
Hun vil ikke have hjælp, og når vi siger, at vi bekymrer os for hende og gerne vil hjælpe, farer hun op og siger hun: “Mit liv, mine problemer.” Hun kan bare ikke forstå, at det jo også er vores liv! Hun kan ikke sætte sig ind i, at være os.
Vi har foreslået psykolog, men hun vil ikke have, at hendes forældre skal vide noget. Hun har ringet til børnetelefonen, men gav op efter at have siddet i kø i 1½ time og stadig være nummer 8 i køen.
Når vi siger til hende, at hun skal stoppe og at det ikke er godt for hende, så siger hun, at hun selv kan administrere det, og at hun kan stoppe, når hun vil.
Jeg er meget bekymret for hende, men hverken mig eller min anden veninde har lyst til, at hun ikke vil være vores ven, hvis vi siger det til hendes forældre, selvom jeg måske godt(inderst inde) ved, at det er det rigtige. Jeg tror bare ikke, at jeg kan sige det, for jeg vil virkelig ikke miste hende.
Jeg er også lidt bange for, at hun har selvmordstanker, men jeg tror dog ikke, det er nået så langt endnu.
Hvad skal jeg gøre?!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Sikke mange fine og gode ting, du og din veninde allerede har gjort for at hjælpe jeres veninde. Jeg kan godt læse, at det slet ikke er nemt at være dig og dine veninder. Der er nemlig komme nogle svære ting og følelser i mellem jer.
Det er helt rigtigt og meget omsorgsfuldt af jer, at I har talt med jeres veninde om det og de bekymringer, I har for hende. Hun ved, at I tænker på hende og  meget gerne vil hjælpe hende med at få hjælp. Det er bare ikke altid så nemt at tage i mod hjælp, når man har det svært. Hun siger det også på sin måde, når hun beskriver det, som om hun er psykisk væltet, og ikke kan rejse sig igen. Lige nu ser hun cutningen, som noget der hjælper hende i alt det svære, hun har omkring sig. Og hun har jer to veninder, som er dem, der kan hjælpe med at få hjælp til hende.
Du og din veninde kan se det udefra og kan se, at det ikke hjælper hende at skære i sig selv. Det I ser er helt rigtigt. I ser på hende med veninders omsorgsfulde øjne. I ser hun skal have hjælp til at stoppe selvskaden, og til at få det bedre hos sine forældre. Og det kan hun få. Men hun har ikke modet eller overskud til at gøre det.
Det er vigtigt at I lytter til det, I mærker og ser. Hun skal have hjælp. Måske bliver hun ked af det og sur. Måske fordi, hun er bange for, at det ikke hjælper. Derfor er det vigtigt, at der kommer nogle voksne til, som kan tage ansvaret for, at hun får hjælp. Uanset hvilken voksen man fortæller det til, så skal den voksne hjælpe - det har voksne pligt til.
Du nævner dine forældre og det tænker jeg er tegn på, at du ved at de kan hjælpe jer. Det kan også være en god lærer på skolen, I snakker med. Måske er det, det dine forældre kan gøre. Det er super vigtigt, at hun får hjælp til at få det bedre derhjemme. Både hos mor og far.
Dine forældre kan også ringe til jeres kommune og fortælle om det. Dine forældre kan også ringe ind til vores ForældreTelefon på 35555557, hvis de er i tvivl om, hvad de kan gøre for at hjælpe. Det er gratis og der sidder rådgiver klar til at snakke med dem.
Jeg håber, at I får taget et skridt mere og få hjælp til jeres veninde - også selvom det er svært. Men hun er væltet og har brug for støtte til at komme på benene igen.
Kig også på rådgivningen om selvskade: www.selvskade.dk
Kærlige hilsner
BørneTelefonen