Brev
Cutning
Hej bb
jeg er en dreng på 13 år jeg cutter meget. Pga. At jeg kommer op og skændes med min mor og far.
Min far: lyver om alt og derfor har jeg det ikke særlig godt når jeg kommer over til ham
Min mor: kommer jeg altid op at skendes med
Det har så fået mig til at cutte
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13.
Det lyder som om du har det svært derhjemme og forholdene derhjemme gør, at du cutter. Godt du har valgt at skrive, jeg vil prøve at komme med et par forslag til hvordan du kan få hjælp.
Jeg kan læse at forholdet til både din far og mor er svært. Men har du mon prøvet at fortælle dem enkeltvis, hvordan du har det? Både i forhold til du ikke synes det er rart din far lyver, fortælle ham at det påvirker dig. Måske er han slet ikke klar over, at du har regnet ud at han ikke taler sandt. Måske ved han ikke hvorfor du ikke har det godt med at komme til ham? Er det mon en mulighed?
Men også i forhold til  din mor, fortælle hende at du ikke synes om, at I skal skændes hele tiden? Måske har hun det på samme måde. Måske kan I sammen finde et løsningsforslag på hvad der skal til for at I ikke kommer op og skændes så tit. Du kan måske vise far og mor dit brev til os og evt. også mit svar? Måske det kan være en måde at få startet en svær og vigtig snak?
Dine forældre er for resten meget velkommen til at ringe og tale med Forældretelefonen. Så de kan få nogle gode råd. Fx til at håndtere nogle af de konflikter I har. Forældretelefonen har åbent mandag, torsdag og fredag fra kl. 11 – 17 og tirsdag, onsdag og søndag fra kl. 15 – 21. Telefonnummeret er 35 55 55 57.
Jeg tænker også du kan have brug for at tale med nogle andre voksne, som kan hjælpe dig og også din familie lige nu. For alle børn har ret til at vokse op i en familie, hvor man kan være tryg og få omsorg. Du skal have hjælp også i forhold til cutting. Det kan godt være det hænger sammen med forholdet til din far og mor og uanset hvad, så har du det skidt og har brug for voksne der kan hjælpe og støtte. Derfor vil jeg bede dig om at tænke på hvem du ellers har af voksne omkring dig, som kunne være gode at tale med? Måske en mormor, en moster, en lærer i skolen eller måske en vens forældre? De vil kunne hjælpe dig med at få talt med dine forældre og også i forhold til cutting. Hvem kunne det være?
Et sted at starte kan også være at gå ind på følgende hjemmeside www.lmsos.dk. Det er Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade, de har blandt andet en rådgivning, der kan lytte og give dig nogle råd til at få hjælp. Måske du kan kigge på hjemmesiden sammen med den voksne du vælger at tale med om dine tanker og cutting?
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig lidt på vej. For det er vigtigt at du får det bedre! Og du er også altid velkommen til at ringe til Børnetelefonen, vi vil meget gerne snakke med dig.
De bedste hilsner,
Børnetelefonen