Brev
Konfirmationspenge
Hej børnetelefonen
Jeg er pige på snart 16 og jeg blev konfirmeret for et år siden.
Lige siden har min far haft mega meget kontrol over min konfirmationspenge og sagt at jeg skal købe noget stort.
Jeg vil gerne købe en MacBook for pengene men det må jeg ikke før jeg går i gymnasiet jeg går i ottende klasse nu.
Ps har også en mor men de skilt så hun kan ikke rigtig gøre noget.
Vh den frustreret pige
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du på snart 16 år!
Hvor er det bare ærgerligt, at din far ikke opdager, at du er en ansvarsfuld person.
Jeg kan godt forstå, hvis du er ærgerlig og frustreret over de ting, som din far bestemmer ift. penge.
Fordi du har fået pengene i gave, må din far faktisk ikke tage penge fra dig og bestemme over dem. Det er kun dig, der kan bestemme, hvad du vil bruge dem på.
Din far kan godt ønske, at ville hjælpe dig med, hvordan du kan bruge pengene fornuftigt – med det er dig, der til sidst bestemmer over penge, som du har fået i gave.
Så længe du er under 18 år, har din far og din mor ansvaret for dig. De skal passe på dig og sikre, at du har det godt og udvikler dig til at være en voksen, der kan klare sig selv.
Men det betyder altså ikke, at din far skal bestemme, hvad du bruger dine konfirmationspenge til.
Det kan være en god idé, at I sammen i familien, taler om, hvordan man kan passe godt på sine penge.
Det kan være, at I sammen finder ud af, at det er en idé, at nogle penge kan bruges på fx en MacBook, mens andre kan gå til opsparing. For det er et stort ansvar, pludselig at stå med så mange penge i hånden.
Det kan være, at det er det, som din far har tænkt. Det ved jeg selvfølgelig ikke. Men jeg ved, at du allerede har gjort dig mange gode tanker om, hvad pengene kan bruges til.
Du vil ikke bare bruge dem på sjov og ballade, men vil købe en macbook. Det er også stort- og dett håber jeg, at din far kan se. Jeg tænker nemlig, at det er meget modent og sejt for en pige på 15, snart 16 år.
Det lyder som om, at du lige nu står lidt alene med dette problem.
Jeg tror, at hvis du skal have endnu en snak med din far om, at han faktisk ikke må bestemme over dine konfirmationspenge, så er det måske rart at have en anden med?
Kan du mon hente hjælp hos din mor, eller en anden voksen, som kender både dig og din far. En som din far kan lytte på? Du skriver, at din mor ikke kan gøre så meget, da de er skilt. Men måske hun alligevel kan hjælpe dig med hvad du kan sige til ham?
Du kan også vise brevet her frem, så de kan se reglerne om gave-penge.
Hvis han ikke helt er med på de regler, der findes, kan han altid ringe ind til vores ForældreTelefon.
Her kan voksne få gode råd, og få af vide hvilke regler der findes, ift. at bestemme over deres børn. Måske var han slet ikke klar over, at han ikke kan bestemme over de penge, du får i gave.
Din mor kan også ringe, hvis hun vil tale lidt mere om reglerne. De kan læse mere om vores ForældreTelefon her.
Din far kan også læse mere om konfirmationspengene her.
Jeg håber og tror, at både din far og mor er stolte over, at have en så klog og ansvarsfuld pige, som du lyder til at være.
De kan være med til at støtte dig og passe på dine gode evner, ved at lade dig gøre nogle af de ting du drømmer om. Så du også får mulighed for at bestemme over de penge, som du har fået i gave.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar til noget. Jeg ønsker dig i hvert fald held og lykke!
Du er altid velkommen til at skrive igen, eller ringe til en voksen på BørneTelefonen på 116111 – her sidder en voksen klar til at lytte og hjælpe.
Mange hilsner fra BørneTelefonen.