Brev
Cancer
Hej brevkassen
Jeg er en pige på 13 år.
Min farmor har fået konstateret kræft for anden gang, da jeg fandt ud af det blev jeg vildt ked af det og mig og mine søstre græd meget!!
Men nu når mine forældre, søskende osv. snakker om rør det mig ikke rigtig. Altså jeg bliver ikke ked af det.
Jeg ved ikke om der er en logisk forklaring eller om jeg bare er total hjerteløs/ ser det som om hun allerede er væk ??
🙁
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Jeg tænker slet ikke, at du hjerteløs eller ser det, som om din farmor allerede er væk. Når vi oplever alvorlig sygdom i vores familie reagerer vi forskelligt fordi vi er forskellige mennesker. Der findes ikke een rigtig måde at reagere på, der er mange måde at reagere. Jeg vil foreslå dig, at du taler med dine forældre om, hvordan du har det indvendig. Det er vigtigt, at du ikke føler dig alene og at du ikke kommer til at føle dig forkert. Det er du ikke. Ingen kan holde til at være ked af det hele tiden. Vi er nødt til at kunne fungere i vores hverdag, hvor vi går i skole, sammen med vores venner og i vores familier  - og mon ikke din farmor ønsker, at du har det godt og kan være sammen med dine venner og klare dig godt i skolen, selvom hun er syg?! Det tror jeg.
Hvis der er en anden voksen, som du kender godt og som du stoler på (måske din lærer eller en anden voksen) kan du måske også tale med denne voksen om dine tanker. Jeg foreslår dette for at du kan få hjælp til at forstå din måde at reagere - og acceptere, at sådan har din krop valgt at reagere lige for tiden. Det kan forandre sig og det er også okay.
Lige nu må vi tro på, at din farmor er i gode hænder hos nogen, som har forstand på kræft og på, hvad der er at gøre. Du og din familie kan være med til at give din farmor noget at glæde sig over ved at hun ser, at I har det godt og støtter både hende og hinanden i denne tid, som er svær for jer alle. Du kan måske tale om dette med dine forældre. Min mening med at foreslå dette er, at du finder nogle veje i denne situation, som er gode for dig at gå.
Hvis du synes, det er svært at sige, kan du måske vise dem dit brev til os. Så har du ligesom lfortalt, hvordan du har det.
Kærlig hilsen BørneTelefonen