Bytur!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 12 år

Tak for dit brev herind til brevkassen. Det er sejt, at du skriver herind til med dit spørgsmål. Når jeg læser dit brev, tænker jeg, det er rigtigt godt, at du dels først spørger din far, for så bagefter at forsøge at få fat på din mor i telefonen. Det er også flot af dig, at du ærligt fortæller din mor om, at du har købt et spil. Oveni købet har du også husket at få bonnen med dig, alt sammen rigtigt godt og ansvarsfuldt af dig.

Når du læser mit svar, er der gået noget tid siden den dag, du tog ind til byen. Derfor har din far muligvis også allerede reageret på de ting, som du fortæller om. Mon han blev sur, som du var bekymret for?
Uanset hvordan han reagerede, tænker jeg på, om det er en idé for jer i familien, at få talt om, hvordan I fremadrettet kan undgå, at du går og er bekymret for, hvordan din far mon vil reagere.
Hvordan mon jeres uge ser ud?
Er der faste dage, hvor du måske kan lave aftaler med venner, også eksempelvis sende sms om, hvor du er, og hvornår du senest kommer hjem?
Hvilke penge mon du brugte, da du købte spillet inde i byen? Var det egne lommepenge, eller var det måske nogen du har lånt?
Jeg ved, at nogle familier har den aftale, at børnene skal spare nogle af deres lommepenge op, i andre familier kan børnene bruge de lommepenge de får, som de selv har lyst til. Har I nogle reglerne af den slags i din familie?
Hvad mon dine forældre vil sige til, hvis du foreslog dem, at I sammen fastsatte nogle regler for aftaler og din brug af penge i fremtiden? Måske er der også andre ting, du ikke har skrevet om i dit brev, som kan være godt at få talt med dem om?

Du er selvfølgelig også meget velkommen til, at ringe eller sms'e  til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for at tale med en rådgiver, hvad tænker du om det? Vi vil i hvert fald gerne tale med dig.

Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.