BRUGER ALLE MIN FORÆLDERS PENGE

Hej børnetelefonen

Jeg har adhd og min forælder køber heletiden medicin til mig.

Jeg bliver tit ked af det fordi de altid bruger penge på mig

I dag kom jeg til at ødelægge min briller og jeg blev meget ked af det jeg synes bare altid de bruger penge på mig og fordi jeg kommer tit til at ødelægge mine ting

mit spørgsmål til jer er

Hvad skal jeg gør for de ikke heletiden penge på mig

Dreng, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Dreng

Mange tak for dit brev. Når voksne vælger at få børn, så ved de godt, at der kommer til at komme en masse nye ting, som de skal betale. Derfor er jeg ret sikker på, at det ikke er kommet som en stor overraskelse for dine forældre, at de skal bruge de penge på at købe ting til dig. De er dine forældre, og de ønsker, at du skal have det godt.

Derfor tænker jeg, at de med glæde vil bruge penge på at købe de ting til dig, som du har brug for. Sådan noget som medicin og briller er jo ret vigtigt for dig at få, så det er noget, som dine forældre er nødt til at købe til dig. Det er jeg også ret sikker på, at de rigtig gerne vil. Det er er nemlig noget, som er med til, at du kan trives og have det godt.

Jeg ved, at der er mange børn, som kommer til at ødelægge deres briller – også voksne mennesker. Sådan nogle briller kan jo være ret skrøbelige, og man gør det ikke med vilje. Det tror jeg også godt, at dine forældre er klar over. Derfor tænker jeg ikke, at du behøver at have dårlig samvittighed over, at de gik i stykker.

Du skriver, at du tit bliver ked af, at dine forældre bruger penge på dig. Det får mig til at tænke, at du bekymrer dig om, hvordan andre har det. Det synes jeg helt klart er en rigtig fin egenskab at have. Jeg tror på, at dine forældre også må være stolte af at have en søn som dig, som bekymrer sig om andre, og som slet ikke bare tager tingene for en selvfølge.

Hvis du har brug for at høre, hvordan dine forældre har det med at bruge pengene, kan du snakke  eller skrive med dem? Det kan være, at det vil gøre det nemmere for dig at tage imod de ting, som de køber til dig, hvis de fortæller dig, at det er okay.

Måske kunne I sammen finde ud måder, hvor I finder ud af, hvordan man kan passe bedst på sine ting. Det kan fx være at man altid lægger sine briller i brilleæsken, når man ikke bruger dem. Ligesom med andre ting, så er det en god idé at have bestemte steder, hvor man ligger dem, når man ikke bruger dem

Men husk også på, at når man er barn så leger man også - og det kan være svært at forudse hvad der sker i en leg. Fx hvis man spiller fodbold, så kan man ikke altid vide, at bolden pludselig rammer en.

Hvis det er svært for dig at snakke med dem om det, kan du for eksempel vise dem det brev, som du har skrevet til BørneTelefonen. Det kan være en god start til at få snakket om lige netop det, som du går og tænker på.

Jeg håber, at du kan bruge mine ord og mit råd, så det bliver nemmere for dig at tage imod de ting, som dine forældre køber til dig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.