Bror med ADD

Hej.

Jeg har en bror med ADD, Autisme og angst. Det er lidt hårdt derhjemme for ham, og det har det været, i noget tid nu.

Det smitter så af på mig. Da jeg kan overhøre ham tale med min mor om hvordan han hader sit liv, alt er håbløst og at hans fremtid var ‘fucked’ før han overhovedet var født.

Jeg har så ondt af ham, og går tit og bekymrer mig om ham. Jeg er bange for at han vil komme til at tage sit liv, da han tit bliver utilpas og nedtrykt og som sagt siger hvordan han hader sit liv.

Jeg har ikke talt med min mor eller far om det. Da jeg er bange for hvordan de tager det og om det så også kommer til at bekymre sig om det samme.

Har heller ikke snakket med mine venner om det da jeg føler det er for mørk en tanke.

Så føler ikke jeg ville få mig selv til at sige det til dem. Det samme ved mine forældre.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år.

Tak for dit brev. Jeg læser i dit brev, at du bekymrer dig meget om din bror. Det viser mig, at du er meget empatisk, og kan sætte dig ind i hvordan det føles, at være din bror. Det viser mig at du er en rigtig god og kærlig søster.

Vi får mange breve fra søskende til børn med diagnoser. Vi ved derfor, at det kan være svært at stå “på sidelinien”, når en man holder af har det svært. Du skal vide, at du ikke er alene om at have det sådan.

Du er heller ikke alene om, at opleve at det er svært at snakke om det. Det er der faktisk rigtig mange andre børn der oplever. Derfor har BørneTelefonen lavet en side, om hvordan det kan opleves at være i en familie, hvor et familiemedlem har en eller flere diagnoser.

På siden finder du 2 film, som jeg vil anbefale dig at se. Hvis du har lyst, kan du finde filmene her: psykisk-sygdom-i-familien.

Du skriver, at du er bange for at tale med dine forældre om det, fordi du ikke vil gøre dem kede af det. Når jeg læser dit brev tror jeg, at du er én der tit tænker på andre, før du tænker på dig selv. Mon du kan genkende det?

Det er vigtigt, at du snakker med dine forældre, om hvordan du har det. Dine forældre har nemlig ansvaret for, at både du – og din bror, har det godt og trives derhjemme. Faktisk er det en rettighed du har. Du kan læse mere om børns rettigheder her: Quiz: Kender du dine rettigheder?

Jeg kan godt læse i dit brev, at du synes dine tanker er ‘for mørke’ til at snakke om. Alligevel vil jeg opfordre dig til at du skal prøve at dele dine tanker, med en du stoler på. Mon du har mod på det? Jeg tror, at du på den måde vil gøre noget godt for dig selv. At tale om tankerne kan være en vej henimod at få god hjælp.

Du kan måske starte med at skrive et brev til en god ven eller dine forældre. Du kan få hjælp til at gøre det her: Skriv det til nogen

Du skal aldrig være bange for at dele dine ‘mørke tanker’ – tværtimod. Det hjælper at tale med nogen om det. Så bliver det som regel nemmere at håndtere tankerne, og de kommer til at fylde mindre. Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen, på 116111. Her sidder en voksen klar til at lytte døgnet rundt.

Jeg håber, at du får talt med nogen om dine tanker, så de kommer til at fylde mindre.

Mange kærlige hilsner fra

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.