Alt er bare ikke særligt godt lige for tiden

Hej
Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre for jeg føler, at jeg mister alt, min mor er blevet kærester med min venindes far og ser dem hele tiden hver dag.

Jeg kan ikke gøre de ting jeg, er vandt til at gøre for det må jeg ikke mere, fx jeg plejer at snakke med min bedste veninde, eller tage hjem til min nabo det må jeg ikke mere så ser hende ikke mere fordi jeg skal være hjemme og være sammen med min veninde, jeg har bare ikke lyst til det.

Men kan ikke fortælle min mor hvordan jeg har det med det, fordi jeg er bange for hvad hun siger til det. Har også overvejet et par gange at begå selvmord, men har ikke gjort det.

Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre. Håber i vil hjælpe

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 13 år

Det må ikke være særlig rart at føle at du mister alt, og at du ikke længere kan gøre de ting du er vant til. Jeg forstår godt at du savner at se og snakke med din nabo og din bedste veninde.

Men samtidig er du er bange for hvordan din mor vil reagere, hvis du er ærlig over for hende. Jeg tænker at det måske er fordi,  du ikke ønsker at gøre hende ked af det? Eller måske handler det det om noget helt andet?

Men uanset hvad årsagen er, så er det SÅ svært for dig, at du har haft tanker om selvmord. Jeg er derfor rigtig glad for at du skriver og beder os om hjælp til dit problem.

Jeg vil gerne prøve at komme med forslag til hvad du kan gøre.

Mange børn fortæller tit om at det er svært, når ens mor eller far får nye kærester efter en skilsmisse. Det kan være svært på forskellige måder, men de fleste oplever at være alene med sine tanker og følelser, netop fordi de ikke hvem hvem de kan snakke med om det. Flere børn skriver om, at det er svært at være ærlig overfor enten mor eller far, fordi de er usikker på deres reaktion. De er bange for at de bliver sure eller kede af det, hvis ikke man kan lide den nye kæreste, eller kærestens børn. Måske det er tanker og følelser du kan genkende?

Men det er faktisk meget naturligt at have det på den måde, altså at man ønsker at passe på sin mor, og ønske at hun skal være glad. Også selvom man måske godt ved, at det er de voksne, altså ens mor, der skal passe på én? Din mor skal også tage hensyn til dig. Du har ret til at være glad og have det godt.

Din mor kan måske have et stort ønske om, at du og kærestens datter skal have et godt forhold til hinanden. Hun håber at det kommer til at ske, hvis I er meget sammen. Men det lyder lidt som om, at det har modsatte virkning?

Mon du har nævnt for din mor at du faktisk savner din nabo og den bedste veninde? Sagt højt at det betyder rigtig meget for dig stadig at se dem? Du har andre veninder du gerne vil se, og det tænker jeg er helt naturligt. Jeg tænker at din mor også har flere personer i sit liv, som hun gerne vil ses med. Så måske hun faktisk vil forstå det, hvis du prøver at sige det til hende?  Hvis det er svært for dig hvordan du skal sige det, kan du måske skrive det i et brev først?

Jeg tænker i hvert fald at det er vigtigt at du får snakket med en voksen om hvor meget det fylder. For det er en alvorlig ting, at det giver dig tanker om selvmord.

Jeg tror på at det kan hjælpe dig, hvis du ikke skal være alene med de følelser. Nu skolen er startet op igen efter corona, kan du måske snakke med en af dine lærer om hvordan du har det?

Jeg håber i hvert fald at du snart igen kan være sammen med din bedste veninde.

Men jeg håber også at du slipper tanken om det med at selvmord er løsningen på dine problemer, og i stedet får hjælp til at få det bedre!

Husk at du også meget velkommen til at ringe eller skrive til os på 116111, hvis vi kunne være den voksne du synes du kan tale med.

Kærlig Hilsner

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.