Min far er dum

Hver gang jeg skal i seng om aftenen råber min far altid af mig at jeg skal børste tænder fordi han skal i bad

og så skynder han altid på mig selvom jeg kun har haft 2 sekunder til at komme op af sofaen

og han bliver altid pisse sur og klager over mange mange gange han skal sige det

og så tager han min telefon og så gider jeg selvfølgelig ikke at gøre hvad han siger når han skal glo i mine private ting og råbe ad mig

Men turde heller ikke blive læggene for længe fordi så bliver han endu mere sur han har før taget mig hårdt i armen og en gang kastede han en agurk på mit ben så jeg fik et rødt mærke

syndes bare ikke det er fair

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12.

Mange tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du synes det ikke er fair.

Når jeg læser dit brev, så lyder det til, at din far har svært ved at styre hans temperament. Når han bliver så sur, er det vigtigt, at du husker, at det ikke er din skyld. Det er derimod ham, der ikke helt har lært, hvordan han styrer hans følelser.

Jeg fornemmer, at din fars reaktioner er over grænsen for, hvad du tænker er okay. At tage hårdt fat i din arm, kaste en agurk på dit ben og råbe af dig, synes jeg bestemt heller ikke lyder som noget, der er okay.

Jeg tænker, at det kunne være godt for dig at få snakke med en anden voksen om det – både for at du selv kan få sagt det højt, men den voksne kan også være en hjælp til at få sagt til din far, hvad du tænker og føler, når han bliver så vred. Det synes jeg, at han skal vide, så han kan tænker over, at han ikke skal reagerer så voldsomt en anden gang.

Hvem den voksne skal være, kan du tænke lidt over. Eller måske har du allerede en god voksen i tankerne? Det kunne være din mor eller en god lærer. Hvis din far og mor ikke taler så godt sammen, kunne det også være en af dine bedsteforældre. Du kan fx vise dem dit brev og mit svar – det kan nemlig være en hjælp at have noget at snakke ud fra.

Hverken du eller andre børn skal stå i sådan en situation. Derfor er det vigtigt at få sagt fra og få sagt det højt; så I kan få god hjælp til at få det godt sammen, du og din far.

Mon du og din far ellers har det godt sammen? Nogle gange kan det hjælpe at få en god snak en dag, hvor man ikke er uvenner. Hvis I normalt taler godt sammen, så kunne du spørge ham, om han ikke vil lade være med at blive så sur om aftenen. Han ved sikkert godt, hvor hyggeligt det er at sidde i sofaen og slappe af om aftenen. Og hvor svært det kan være at komme i seng. Nogle gange skal man lige have lidt tid til at komme op af den varme, dejlig sofa. I kunne derfor aftale et tidspunkt, hvor du skal børste tænder. Så det ikke bare lige pludselig er noget, han siger, du skal.

Jeg kan forestille mig ,at det ikke er rart at gå i seng, når man lige har fået skældud. Måske skal du sige til ham, at du gerne vil have, at I er gode venner, når du går i seng om aftenen. Så gør han sig måske mere umage.

Jeg håber, du kan bruge mine råd og tanker til noget. Det er virkelig godt gået, at du har skrevet et brev herind til os. Du kan nemlig få det bedre med din far– og du har ret til at få hjælp af en voksen, som lytter og forstår. Derfor er næste skridt på vejen at snakke med en voksen tæt på dig eller med os på BørneTelefonen telefon nummer 116 111.

De allerkærligste hilsner

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.