Bøjle

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have dine tænder til at være lige

Vi lever i en tid hvor udseende er meget i fokus. Modebranchen sætter ofte urealistiske mål for hvordan vi bør se ud og hvordan vi bør gå klædt. Når man er teenager, er man ofte mere påvirkelig overfor det usynlige pres, der kan ligge i reklamer og balde.

Når jeg skriver dette, er det ikke fordi jeg tror, at du gerne vil have rettet dine tænder af den grund. Men det er vigtigt, at huske på, at medierne har meget magt og at det derfor er endnu vigtigere at holde fast i sig selv.

Det at man ikke bare ligner alle andre, er med til at skabe ens personlighed - det som gør dig unik. Når jeg læser dit brev, forstår jeg det sådan, at det er på grund af udseendet at du gerne vil have rettet dine tænder.

Jeg synes, at du skal snakke med dine forældre igen - spørg dem om hvorfor de ikke synes, at tandretning er en god idé. Måske har de en god forklaring, som er værd at lytte til. Samtidig kan du også fortælle dem, hvad du selv tænker og hvordan du har det med det.

Du kan også snakke med din tandlæge om dine muligheder; jeg ved at børn og unge tilbydes gratis tandregulering indtil de fylder 18 år, hvis de har det som kaldes en ”tandstillingsfejl”. Du kan bede tandlægen om at tale med dine forældre eller tage en af dem med til tandlægen.

Hvis din tandlæge vurderer at det i dit tilfælde kun handler om kosmetisk udseende, betyder det, at du må vente og selv betale, når du bliver ældre.

Jeg håber I finder den bedst løsning for dig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.