Brev
Bliver jeg misbrugt?
Hej,
jeg skriver det her fordi jeg blev i tvivl om noget. Jeg har en stepfar som nogle gange råber ret meget, og bliver meget sur over små ting.
Idag da han smed en bluse som er min på gulvet uden at spørge mig om jeg ville ligge den på plads eller noget (han gør ret tit sådan nogle små uhøflige ting som man godt kan blive ret provokeret af) hviskede jeg ‘nar’ og samlede det op fra gulvet.
Han spurgte mig hvad det var jeg lige sagde, og så sagde jeg undskyld og forklarede at jeg syntes det var ret uhøfligt og ikke så rart af ham bare at smide mit tøj på gulvet.
Men han blev bare mega sur og gik ing og tog hårdt fat i mine arme og selvom jeg allerede gik satte han hænderne i ryggen på mig og skubbede mig helt vildt hårdt ind mod mit værelse, så jeg var ved at falde.
Også selvom jeg jo nu var på vej ind mod mit værelse, satte han igen begge hænder i ryggen på mig og skubbede mig af alle kræfter længere ind på mit værelse så jeg væltede og slog hovedet ned i min seng. Han lukkede bare døren hårdt, som om det var ham der skulle være fornærmet.
Der har før været et par gange hvor jeg har tænkt om det han gør er forkert, selvom det kun to gange er sket mod mig, har han også puffet og råbt af mine mindre søskende. Han siger at det er fordi de ikke lytter efter og det kan der også væe noget om, men min lillesøster går tit grædende ind på værelset. De er jo også små og sådan er det bare, men jeg synes det er meget ubehageligt når han begynder at råbe af mig.
Det er som om det bare slår klik for ham nogle gange, men han har aldrig slået mig på den måde. Han og min mor er også rigtig glade for hinanden, selvom jeg ikke kan se hvorfor (han kommer rigtig tit med små sexistiske eller upassende bemærkninger som bare gør mig helt vildt sur og så siger han at det er mig som ‘pick a fight’ selvom han hele tiden provokerer mig med at kalde mig en furstyrret og doven teenager, og laver parodier af mig…også når jeg bare har et spørgsmål eller ikke har sagt noget).
Men efter at han skubbede mig der som jeg fortalte om (det skete i aftes) opførte han sig bare som om alt var normalt. Han gik bare ind og så en film med min mor, og han har ikke engang sagt ngoet til mig.
Han virker ærlig talt som om det slet ikke går ham på eller noget. Jeg sagde det til min mor og hun sagde bare at jeg måtte tale med ham om det, for hun så det åbenbart ikke. Hvilket jeg synes er mærkeligt, for det er da ikke normalt at voksne skubber børn ind i ting?
Ihvertfald er jeg meget i tvivl om hvad jeg skal gøre, fordi en gang imellem er han også sød nok…og min mor elsker ham.
Er det misbrug, og skal jeg tale med nogen om det? For han har gjort det en eller to gange før, men jeg har altid syntes det var normalt..men der er et eller andet der siger mig at der er noget helt galt.
Hilsen, den forvirrede.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige pige.
Tak for dit brev til Børnebrevkassen. Godt og flot t du har haft mod til at beskrive, hvordan det er hjemme hos dig med din stedfar, der skubber og skaber utryghed hos dig og dine mindre søskende. Det er rigtig godt, at du holder fast i, at du kan mærke, at noget er galt i den måde, I er sammen på derhjemme.
Jeg bliver nødt til først at sige til dig, at din stedfars opførsel bestemt ikke er i orden. Uanset hvad du har sagt eller gjort, kan vold ikke retfærdiggøres. I Danmark er det ulovligt at slå eller krænke børn. Desværre oplever mange børn dog, at deres forældre alligevel slår eller på andre måder bruger vold.
Det er rigtigt godt, at du har fortalt og gjort din mor opmærksom på, at din stedfar skubber. Måske er det svært for din mor at se, fordi hun er så forelsket i ham, men det er ikke nogen undskyldning, for det er din mors ansvar at passe på dig og skabe en tryg ramme derhjemme. Derfor er det en god ide, hvis du kan tale med hende igen. Du kunne overveje, at vise hende dit brev og mit svar, hvis det er nemmere for dig?
Måske ved din mor ikke, hvad hun skal gøre for at ændre på tingene. Hun kan ringe ind til ForældreTelefonen på 35 55 55 57 for at snakke med en rådgiver om, hvad der kan gøres. Man er helt anonym, når man ringer – dvs. at vi ikke ved, hvem, den der ringer ind, er.
Hvis det er for meget for dig at tale med din mor, er der mon så en anden voksen, du har tillid til, som du tænker kunne hjælpe dig med at få snakket med din stedfar og mor? Det kunne måske være din klasselærer, som faktisk har pligt til at hjælpe dig.
Jeg ved fra andre, at det nogle gange kan være svært at snakke med nogen, som er tæt på. Så kan det være rart først at snakke med en, der ikke kender én så godt. Hvis du har det sådan, kan du ringe til BørneTelefonen på 116 111. Der sidder voksne klar til at hjælpe, og de er vant til at snakke med børn og unge, som oplever det samme som dig.
De kan også fortælle dig om vores børnebisidderordning. En børnebisidder kan hjælpe dig med at tage kontakt til din kommune. Kommunen kan nemlig godt hjælpe dig og din familie – så I alle kan få det godt sammen.
Måske har du lyst til selv at læse om bisidderordningen: http://www.børnetelefonen.dk/bisidder
Jeg håber, du bliver ved med at lytte til dig selv og holder fast i dit mod til at bede om hjælp. Du fortjener den hjælp, der skal til, for at du og dine mindre søskende igen kan føle sig trygge derhjemme.
Jeg ønsker dig alt godt fra BørneTelefonen