Bliver drillet og slået af min bror

Kære børnebrevkasse

jeg bliver tit drillet og slået af min storebror

min mor gør ikke noget ved og jeg har spurgt min far hvad jeg skal gøre han siger ikke noget

og jeg har snakket med mine venner og de syntes jeg skulle skrive ind til jer

jeg håber i kan hjælpe mig ?

Pige, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 10 år.Tak for dit brev herind til. Hvor er det godt, at du har nogle gode venner, du kan snakke med. Det du fortæller om din bror, er absolut ikke i orden, og ikke noget du skal finde dig i. Så det er flot, at du også føler, at det ikke er ikke orden og gerne vil have hjælp til at stoppe det. Det er god styrke du har.Jeg ved, at rigtigt mange søskende af og til er oppe at toppes og at de også kan finde på at drille hinanden. Når det er sagt, er det ikke sådan, at nogen børn skal blive kede af det, og ikke føle sig hørt.Er det mon sådan, at dine forældre ikke er klar over, hvor meget det er, at din bror driller og slår? Jeg tænker det måske er en ide at fortælle dem, hvad det betyder for dig, det han gør.Selv om du skriver, at din mor og far ikke rigtigt gør noget ved det, tænker jeg på om, du har mod at tale med dem igen? Jeg tænker, at det vil være godt hvis du kan tale med dem, eller en af dem, på et tidspunkt hvor der er fred og ro. Eller måske skrive det i et brev? Måske kan du aflevere brevet eller selv læse det op for dine forældre? Hvordan mon det vil virke?Hvis du tænker "Ok, det vil jeg gerne prøve at gøre igen." Så vil jeg foreslå, at du skriver det som er vigtigt for dig at fortælle dem...det kan fx være "Kære mor og far, jeg skriver et brev til jer, fordi jeg har brug for, at I lytter til mig og hjælper mig. Jeg har brug for hjælp til, at storebror ikke driller og slår, for jeg bliver ked af det. Det vil være meget bedre hvis han og jeg kunne være venner i stedet for, og det har vi brug for jeres hjælp til. Hvad kan vi gøre i familien, så vi alle har det godt sammen her i familien?"Vil det være en måde, som du kunne bruge til at sige eller skrive det til dine forældre? Måske vil det være en idé, at din storebror også er der - men du ved nok, hvad du synes er bedst.Noget som er vigtigt, når forældre skal hjælpe deres børn, er ikke at skælde ud! Det er bedre at komme med forslag til hvad man kan gøre i stedet for at drille eller slår, det er ofte den måde man finder ud af hvad man kan gøre. Det kan være at lave noget sammen som er rart, eller aftaler om fx, at ens værelse er "fredet". Har du og din bror mon talt om, hvordan du har det med at han driller og slår? Hvad mon dine forældre og din bror sammen vil sige til, at du har skrevet herind til for at få hjælp…? Er det en ide for dig, at vise dem dit brev herind til…og mit svar? Samtidigt tænker jeg, om du kan fortælle dem om, hvordan du oplever de ting din bror gør…? Måske vil din bror sige, at det han gør, ikke er ment sådan som du oplever det. Det ændrer jo ikke ved den måde du oplever og føler det på, mon han har tænkt på, at det virker anderledes for dig...?Nogle gange er bedsteforældre også rigtig gode at tale med til, de har sommetider bedre tid til at lytte til de problemer børn har. Måske har du nogen bedsteforældre, der er tid til at lytte til dig..? Hvis du har det sådan, er det så en mulighed for dig at tale med dem? Måske kan dine bedsteforældre så hjælpe dig med at tale med dine forældre - mon det vil være en god idé?Du er også meget velkommen til, at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver om, hvordan du har det med din bror. Det er gratis at ringe til BørneTelefonen og du bestemmer selv, om du vil fortælle dit navn når du ringer. Du er også velkommen til at ringe ind sammen med dine gode veninder, hvis det føles bedst for dig.Mange kærlige hilsnerBørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.