Brev
Bisidder
Hej BørneTelefonen
Jeg har skrevet et brev til jer en gang før, om at min mor råbte meget af mig og i forslog en bisidder.
Men jeg er rigtig bange og nervøs for at snakke med en da jeg ved at jeg kommer til at bryder sammen hele tiden, ikke ville kunne få mig selv til det og ikke kan få fred, ro og lov til det.
Så jeg ville høre om der er mulighed for at få lov til at skrive lidt til en bisidder i stedet for at snakke og ringe.
Det med min mor er ikke blevet bedre siden. Lidt værre syntes jeg faktisk.
VH pige på 14
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Jeg kan godt forstå, at du bliver nervøs over tanken om at tale med en bisidder. Sådan er der rigtig mange børn og unge, som har det.
Jeg vil meget gerne fortælle dig lidt mere om, hvordan det foregår. Måske kan det hjælpe på nervøsiteteten.
For at få en bisidder, er det nødvendigt at tale med en fra BørneTelefonen i telefon. Vi kan godt aftale, at sende dig en sms først og vi aftaler selvfølgelig et tidspunkt, som passer dig. Men vi er nødt til at tale med dig for at kunne give dig en bisidder.
Du kan godt have en god ven, en lærer eller en anden, som du kender ved siden af dig, mens du taler med BørneTelefonen. Måske kunne du overveje det?
Måske kunne du spørge en lærer om at låne et kontor eller lignende på skolen, så du kan ringe til os?
Jeg kan forstå på dig, at du synes det er meget svært at finde et sted og et tidspunkt, hvor du kan få ro til at ringe til os. Kunne du overveje at ringe, mens du er i skole eller ude at gå en tur? Jeg tænker, at der må være nogle tidspunkter, hvor du er lidt mere fri og ikke bliver holdt øje med.
Du kan ringe direkte til Bisidningen på tlf. 35555559 og taste 2 for Bisidning.
Hvis du får en bisidder, så mødes du med bisidderen på et sted og et tidspunkt, som er godt for dig. Det kunne fx være på din skole eller i din klub, hvis du går i sådan en. Eller I kan gå en tur eller mødes på et bibliotek. Det skal bare være et sted, som er rart for dig, og du kan være med til at vælge det.
Du har ret til at få en bisidder. Det står i loven. Derfor er det ikke noget, som nogen andre kan bestemme eller blande sig i – heller ikke din mor. Det et dit valg, og du kan også altid vælge ikke at have en bisidder mere. Måske kan det også give dig lidt ro at tænke på det.
BørneTelefonens bisiddere er vant til at tale med børn og unge, som kan blive både nervøse og kede af det. Og det er helt okay ikke lige at kunne finde ordene eller komme til at græde. Bisidderen har prøvet det før, og forstår godt, at det kan være svært.
Jeg håber, at du vil tænke over det igen, for jeg tror, at at en bisidder vil være en god hjælp for dig. Nu hvor du også synes, at det er blevet værre med din mor, kan det være, at det er blevet tid til at ringe til os. Vi er klar til at hjælpe dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen