Brev
Besøge kæreste i en anden by
Hej.
Jeg er en pige på 13 år, som har en “kæreste” (nok mere en flirt), der bor en time væk fra mig.
Vi har skrevet sammen i et godt stykke tid, og tror vi begge to er blevet lidt glade for hinanden.
Han er 15 år, altså to år ældre end mig.
(Det skal lige siges, at jeg er ret moden)
Men i hvert fald..
Vi har snakket lidt om, at vi skal finde en dag.
Gerne i sommerferien, hvor jeg kan overnatte, et par nætter hos ham.
Jeg vil rigtig gerne tage toget hen til ham, men er næsten sikker på, at mine forældre ikke giver mig lov.
Jeg tror at min mor bare vil sige, at hun kan køre mig derhen, og mens vi er sammen tager hun i IKEA eller noget..
Så kan vi jo kun være sammen et par timer?
Problemet er bare, hvordan jeg skal spørge dem, så de giver mig lov.
Specielt hvordan, jeg kan få lov til at taget toget, hen til ham.
Og hvordan jeg får lov til at overnatte hos ham.
Hilsen V
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære V
Hvor er det dejligt, at du har fundet en sød ven på nettet.
Jeg kan godt forstå, at du får lyst til at besøge ham. Men jeg håber faktisk, at din mor ikke giver dig lov. For det kan faktisk godt ende ret galt.
Dem man møder på nettet, er nemlig ikke altid dem, de fortæller, de er.
Her på BørneTelefonen hører vi om mange børn, der møder en sød ven eller veninde på nettet. Og så viser det sig, at det slet ikke er et barn. Men en voksen, der vil udnytte barnet.
Derfor skal man ALDRIG mødes med nogen, uden at man er helt sikker på, hvem det er.
Og første gang man mødes, skal derfor også være et sted, hvor der er andre mennesker. Fx en cafe eller et bibliotek. For så kan man skynde sig væk, hvis det viser sig, at den man mødes med er en helt anden, end man troede.
Det kan sagtens være, at din ven i virkeligheden er en dreng på 15 år. Men du kender ham jo ikke. Og selvom han er et barn, så kan han jo godt vise sig, slet ikke at være så sød i virkeligheden som på nettet. Og derfor vil jeg også råde dig til at mødes med ham mange gange, inden I planlægger at sove sammen. Du skal jo også helst møde hans forældre og finde ud af, om der er rart at være hjemme hos dem.
Jeg vil også sige til dig, at en dreng på 15 år godt kan have lyst til helt andre ting end en pige på 13 år . Så selvom du er moden, så kan det sagtens være, at der er nogle ting, du endnu ikke har lyst til at prøve. En dreng på 15 år er fx nok mere interesseret i sex end en pige på 13 år. Og faktisk er det også sådan, at det er ulovligt for en over 15 år at have sex med en under 15 år. Derfor er det ulovligt for ham at have sex med dig.
Mit råd til dig er derfor, at du og din mor finder ud af en god måde, du kan møde din "kæreste" på. Det kunne fx være på en cafe i din eller hans by. Din mor kunne så køre dig derhen og lige sige hej til ham. Så hun også får mødt ham. Og så kan I få lidt tid alene på cafeen inden din mor henter dig igen.
Så lærer du ham også bedre at kende. Og tænk nu, hvis det viser sig, at han er super irriterende, har dårlig ånde, siger dumme ting eller noget andet træls! Så er det godt, at I ikke skal være sammen en hel dag eller flere dage.
Pas rigtig godt på dig selv.
kærlig hilsen
BørneTelefonen