Bekymring

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år,

Tak for dit brev. Det er super godt, at du har skrevet. Vi svarer på alt, hvad der kan være en bekymring for de unge, og jeg forstår godt, at du føler, som du gør, når du og din mor er alene, efter dine forældre er blevet skilt.

Jeg ved fra andre unge, at de oplever at gå ind og tage ansvar eller bekymre sig om et område, når deres forældre bliver skilt. Det er som om, at man, uden at tænke så meget over det, tror, at man skal udfylde den rolle, som den ene forældre havde.

Jeg tænker, at det er rigtig godt generelt at tænke over, hvad man bruger sine penge til. Du lyder til at være meget ansvarsfuld, og en datter man kun kan blive varm i hjertet af. Du passer på familien, men det må ikke fylde så meget, som det gør lige nu indeni dig. Du beskriver så flot, at det er et voksen problem, som din mor skal have styr på, og det har du ret i.

Jeg tænker, at det er vigtigt, at din mor ved, hvor meget du tænker over det med jeres økonomi, og at I sammen finder en måde, hvor du begynder at øve dig i ikke at tænke over det, og din mor støtter dig i det. Din mor skal vide, hvordan du har det, ellers har hun ikke en chance for at kunne støtte dig.

I kunne aftale at snakke om lige præcis den bekymring en gang om ugen, så I sammen ved at feks. om onsdagen til maden, skal I lige omkring, hvordan det går, og hvilke tanker, du har haft omkring økonomien.

Måske kunne du også lave en aftale med din mor om, at når du bliver ramt af tanken, der bekymrer dig, skriver du den ned i en lille bog, så den kommer ud af hovedet, og så kan du også bedre huske, hvilken situation, du kom til at tænke over økonomien. Måske tænker du, at det lyder fjollet, men det er så vigtigt, at du får dine tanker ud af hovedet. Man kan sige, at du har taget det første skridt ved at skrive til os, og det skal du holde fast ved.

Måske har din mor brug for at snakke med en voksen om, hvordan I bedst få dine tanker vendt, så kan mor ringe til ForældreTelefonen  35 55 55 57, hvor der sidder voksne som er vant til at snakke med forældre, der gerne vil have råd til at kunne støtte deres unge.

Hvis du tænker, at det hele bare er for meget, kan du også starte med at ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.

De bedste hilsner BørneTelefonen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.