Bekymret om psykiatri

Da jeg var yngre, oplevede jeg at min bror blev sparket uden at have gjort noget. Da jeg blev ældre blev jeg selv slået af samme person.

Da jeg skulle flytte skole, tabte jeg mig ekstremt meget, 18kg på en sommerferie, fordi at jeg var bange for, hvad folk ville synes om mig på den nye skole. Nogen spurgte mig faktisk, om jeg havde en spiseforstyrrelse, og en af mine veninder sagde faktisk til nogen, at jeg havde en. Mest fordi, at jeg var undervægtig nu, og ikke overvægtig som før.

Efter 2 år, blev det slemt igen, dog uden fysisk vold, men verbalt vold af den samme person, min far. Det tog sig meget hårdt på mig. Senere hen fik jeg også depression, jeg blev konstateret en svær depression, og meget lavt selvværd.

Jeg snakkede med min lærer, hvorfor jeg var så ked af det, og hun foreslog endda, at snakke om myndigheden over mig.

Det gjorde det ikke bedre, at nogen fra min skole valgte, at midt ude bag nogle lejligheder, at prøve at tage mit tøj af, knappe mine bukser af, og tage på mig, hvor min såkaldte bedsteveninde stod og kiggede på, hvor jeg råbte hun skulle hjælpe mig, men hun sagde bare nej, fordi hun ville have opmærksomheden. Hun vidste godt, hvad jeg skulle igennem.

Jeg har været til 4 psykologsamtaler, og 2 samtaler ved psykiatrien, og selvom alt det her er sket på få år, så har jeg fået det bedre, og ikke græder hver nat som jeg gjorde førhen, selvom min lærer tror, at min depression kan komme tilbage, så er jeg usikker på, om jeg vil stoppe mine samtaler, så andre der har det svære end mig, kan få hjælp. Eller om jeg skal fortsætte med mine samtaler.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Det lyder som om, at der har været mange svære ting omkring dig. Det bare dejligt at høre, at du kan mærke at samtaler med psykolog og ved psykiatrien hjælper dig, og du også har haft mod til at bede din lærer om hjælp.

Det din far har gjort mod dig og din bror er slet ikke okay, faktisk er det ulovligt, mon du vidste det? Det du har været udsat for kan godt medføre en usikkerhed og endda en depression hos dig. Derfor tænker jeg, at det er helt forståeligt, at det var svært at skulle starte i en ny skole. Det er vigtigt at få talt med nogen om de ting, som er sket for dig, og derfor er det dejligt at høre, at du allerede har til samtaler med en psykolog og taler med din lærer.

Hvor er det bare dejligt for dig, at du føler, at du har det bedre og nu er du blevet i tvivl om du skal forsætte hos psykologen. Det er svært at sige om man er klar til at stoppe efter 4 samtaler. Det er forskelligt fra den enkelte person, hvor mange psykologsamtaler, man har brug for.  Mon du har talt med din psykolog om, at du tænker at stoppe? Det er i hvert fald meget vigtigt, at du taler med psykologen om det. Psykologen kender jo dig og det du har været udsat for, og I kan sammen tale tingene igennem.

Det er en god egenskab at tænke på, at der er andre, som også har brug for at tale med en psykolog. Men det vigtigste er, at du mærker efter, om du føler dig klar til at stoppe og her er du nødt til at tænke på dig selv og det der er allerbedst for dig. De andre børn og unge skal nok komme til at tale med en psykolog eller psykiater - du tager altså ikke pladsen fra dem! Du har fået samtaler fordi du har ret til det og brug for dem. Mon, det kan hjælpe dig til at finde ro ved, at det ok at du fortsætter samtalerne?

Mon du også har talt med din lærer eller psykolog om, hvad de andre børn/unge fra din skole gjorde ved dig bag lejlighederne? Ud fra det du beskriver, lyder det for mig til, at du har været udsat for et seksuelt overgreb, og det de andre har gjort mod dig er ulovligt. At blive udsat for seksuelt overgreb kan også have en betydning for ens usikkehed og psyke generelt. Derfor håber jeg, at du vil tale med psykologen om det. Det vil være hjælpsomt i jeres samtaler, at psykologen ved at det er sket og hvad de udsatte dig for.

Hvis du og psykologen bliver enige om at slutte jeres samtaler, så håber jeg, at I finder andre du kan tale med. Måske er der voksne omkring dig, der kan støtte dig i at fortsætte med at få det bedre. Måske samtalegrupper for børn og unge, som har været gennem lignende ting som du. I en gruppe kan du fortsætte med at tale om det, og møde andre børn og unge. Det er vigtigt, at du ikke pludselig står alene uden nogen at tale med.

Jeg håber, at du får mærket efter og lyttet til dig selv sammen med psykologen.

Mange tanker og hilsner fra BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)