Brev
Bekymret for onkel
Hej BørneTelefonen. Jeg er en dreng på 13 år, der skriver fordi, at jeg er bekymret for min onkel. Han er ikke biologisk set i min familie, så jeg kommer nok ikke til at se ham så meget længere. Problemet er, at han lige er blevet skilt med min moster… han havde to børn med hende, og han var en fantastisk far og onkel. Han har det bare svært med økonomien, og han kan nok ikke klare sig selv uden hende. Det skal måske lige siges, at han har et job, men at han ikke tjener så mange penge..?
Jeg går hele tiden med tanken om, at han kunne finde på at ende sit liv. Jeg ved ikke hvor meget mere, der er at sige..
Jeg håber virkelig at i kan hjælpe
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Tak for dit brev. Det er let at komme til at bekymre sig om mennesker, som man holder af. Jeg fornemmer på dit brev, at du er glad for din onkel.
Du skriver at din moster og onkel lige er blevet skilt. Du tror, at du ikke vil komme til at have kontakt med ham mere. Du skriver også, at hans økonomi er usikker. Du er faktisk bekymret for, om han kunne finde på at tage sit liv.
Det er en tung tanke at bære for dig, og jeg forstår, at du er ked af det. Det er vigtigt at du får snakket med nogen om din bekymring, så du ikke går med den alene. Kunne du tænke på nogen, som kunne være gode at snakke med om det? Din far og mor måske? En lærer?
Jeg synes det er meget modent af dig, at du tænker sådan over, hvordan voksne du kender, har det. Det lyder som om du har en rigtig god fornemmelse af, hvordan andre har det. Det er en god ting.
Din moster og onkel er i en periode af deres liv, hvor de er kede af det. Og hvor der sker en masse forandringer.
Men det kan være godt at huske på, at de aller-fleste voksne er gode til at passe på sig selv og finde løsninger.
Det hører med til at være voksen, at man kan tage vare på sig selv og sit liv. Og voksne ved, at man kan komme igennem selv meget svære perioder.
Der er steder, hvor voksne kan få hjælp efter en skilsmisse. Det er din onkel selv, der skal kontakte dem, hvis han har behov for det. Eller andre voksne kan hjælpe ham med at få det støtte, han har brug for.
Jeg tænker, at du vil se din onkel få det bedre med tiden. Det er heldigvis sjældent at en skilsmisse ender med selvmord.
Jeg håber meget at du bliver ved med at bruge din gode evne til at fornemme, hvordan mennesker omkring dig har det. Og jeg håber du får snakket med en voksen om din bekymring – for den er alt for tung at bære for dig alene. Og jeg håber, at du vil opleve din familie finde sig til rette i en ny hverdag efter skilsmissen og blive glade igen.
Du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen og få en snak, hvis du har brug for det på tlf. 116 111
Kærlig hilsen
BørneTelefonen