Brev
Bekymret
Hej jeg er en 16-årig dreng.
Jeg fandt tilfældigvis en øm knude under min ene testikel i venstre side.
Den sidder ikke på selve testiklen. Det gør ikke ondt når jeg går, kun når jeg trykker på den.
Problemet er at jeg ikke tør fortælle min forældre det, så jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16
Tak for dit brev. Du gør det helt rigtige ved ikke at ignorere, at der er noget ved din krop, der virker forkert. Og jeg vil råde dig stærkt til at fortsætte den linje.
Du har to muligheder. Den første er, at du går til din læge alene og får det tjekket. Du kan bestille en tid ved at ringe derhen (nummeret er på dit sygesikringskort, som du også skal huske at tage med), eller ved at bestille en tid på din læges hjemmeside. Hvis du helst vil have en mandlig/kvindelig læge, kan du fortælle det i telefonen, eller som regel vælge på en liste på nettet. Som 16-årig kan du godt tage til lægen alene, men hvis det viser sig, at der er noget du skal behandles for, skal lægen fortælle det til dine forældre.
Den anden mulighed er, at du fortæller det til dine forældre, og så ordner I alt det her sammen. I tager til lægen sammen, og du går ind alene, mens din mor eller far venter i venteværelset. Det synes jeg er den bedste løsning, for så er du støttet af dine forældre, og slipper for flere ting at tænke på. Der er intet som helst i vejen med at fortælle, at du har fundet noget mistænkeligt ved din ene testikel. Det er akkurat det samme, som hvis knuden sad i din skulder. Jeg forstår selvfølgelig, at du kan synes det er lidt pinligt, men du behøver ikke vise det ømme punkt til andre end lægen, som er professionel og har prøvet den samme situation mange gange før.
Jeg håber mit svar kunne hjælpe dig til at få gjort noget ved din situation.
Mange hilsner,
BørneTelefonen