Bekymret

Hej jeg er en 16-årig dreng.

Jeg fandt tilfældigvis en øm knude under min ene testikel i venstre side.

Den sidder ikke på selve testiklen. Det gør ikke ondt når jeg går, kun når jeg trykker på den.

Problemet er at jeg ikke tør fortælle min forældre det, så jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.

Dreng, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 16

Tak for dit brev. Du gør det helt rigtige ved ikke at ignorere, at der er noget ved din krop, der virker forkert. Og jeg vil råde dig stærkt til at fortsætte den linje.

Du har to muligheder. Den første er, at du går til din læge alene og får det tjekket. Du kan bestille en tid ved at ringe derhen (nummeret er på dit sygesikringskort, som du også skal huske at tage med), eller ved at bestille en tid på din læges hjemmeside. Hvis du helst vil have en mandlig/kvindelig læge, kan du fortælle det i telefonen, eller som regel vælge på en liste på nettet. Som 16-årig kan du godt tage til lægen alene, men hvis det viser sig, at der er noget du skal behandles for, skal lægen fortælle det til dine forældre.

Den anden mulighed er, at du fortæller det til dine forældre, og så ordner I alt det her sammen. I tager til lægen sammen, og du går ind alene, mens din mor eller far venter i venteværelset. Det synes jeg er den bedste løsning, for så er du støttet af dine forældre, og slipper for flere ting at tænke på. Der er intet som helst i vejen med at fortælle, at du har fundet noget mistænkeligt ved din ene testikel. Det er akkurat det samme, som hvis knuden sad i din skulder. Jeg forstår selvfølgelig, at du kan synes det er lidt pinligt, men du behøver ikke vise det ømme punkt til andre end lægen, som er professionel og har prøvet den samme situation mange gange før.

Jeg håber mit svar kunne hjælpe dig til at få gjort noget ved din situation.

Mange hilsner,

BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.