Behøver jeg at fortælle alt?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Selvom man er i familie og bor under samme tag, skal man respektere hinandens grænser og privatliv, og at man derfor ikke fortæller hinanden alt. Jeg kan derfor virkelig godt forstå, at det må være frustrerende, hvis ikke du føler, at din mor respekterer dette.

Nu ved jeg jo ikke om din mor har en særlig grund til, at være ekstra opmærksom på dine hemmeligheder? Din mor har i princippet ret til at gå i dine ting, indtil du bliver 18 år. Men samtidig har du også ret til et privatliv – det kan være en svær balancegang og måske allersværest lige nu, hvor du er ved at blive ældre og derfor er i gang med at løsrive dig fra dine forældre.

Jeg tænker egentlig, at din mor bare forsøger at passe rigtig godt på dig. Det er jo dejligt. Men jeg synes også, lige som du, at det er rigtig vigtigt, at du får lov til at have nogle ting for dig selv. Det skal din mor respektere.

Jeg tænker derfor lidt på, om du mon har talt med din mor om det her? Har du fortalt hende, hvor utryg du føler dig, når ikke du kan have nogle ting for dig selv? Og ved hun, at det går dig på, når hun går ind på dit værelse og finder ting, du måske ikke ønsker, hun skal finde?

Jeg forestiller mig, at din mor vil være glad for at vide, at du nogle gange har følt dig presset til at lyve for at kunne have dine hemmeligheder i fred – selvom du helst ikke vil lyve overfor hende.  Det tror jeg godt, hun kan se, ikke er holdbart. Du kunne også fortælle din mor, at du jo heller ikke går i hendes ting – og at der sikkert også er noget, hun gerne vil holde hemmeligt for dig. Måske kan hun så bedre forstå dig.

Jeg synes altså, at det er vigtigt, at I får snakket sammen, så I kan få en bedre forståelse af hinanden. Måske det kunne være en mulighed, at vise hende brevet her? På den måde kan hun måske få en større forståelse for dine følelser, og hvorfor du handler som du gør – for du har i brevet været både meget ærlig og også rigtig god til at sætte ord på din frustration.

Hvis du synes, det er for svært at tale med din mor eller hun ikke lytter, så kunne det måske være en ide, at bede en anden voksen om at tale med hende. Du kunne overveje, hvem du tænker, hun gerne vil lytte til.

Håber du kunne bruge mit råd og så ønsker jeg dig al mulig held og lykke.

Kærlig hilsen

Børnetelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.