bedste mor har favoritter

hej

mit første sprog er ikke dankst so unskyld vis jeg staver lidt dårligt jeg ved det her ikke er et så stort problem men jeg vil gerne fortele det til nogen.

jeg føler at min bedste mor har favoritter imellem mine jevn gamle fætre og kusiner to af dem er 12 og en 10 og en 14 jeg bor tættest pá min bedste mor menst de andre bor en halv time vek

og jeg føler hun har favoritter fordi når vi var lille gemte hun altid deres bileder som de havde tegnet men ikki mine

og hver gang jeg giver noget til hende overskygger mine kusiner altid mig og skal altid være bedre

og næsten vær gang mine kusiner kommer på besøg går min bedstemor i centret med dem men når jeg besøger hende går vi aldri i centret

og når mine kusiner og fætre har fødseldag komer hun altid ein time fortidligt eller mer og hjælper med at bage og andet

men det gør hun aldrig hos mig og jeg føler bare at hun elsker mine fætrer og kusiner mer

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 12-årige pige

Det er virkelig hårdt at føle, at ens familie har favoritter og elsker andre familiemedlemmer højere end en selv.

Jeg kan virkelig godt forstå, at du synes, det er svært. Det er godt, at du har skrevet herind. Du skriver, at det ikke er så stort et problem. Men det går dig på, og derfor er det så godt, at du spørger om hjælp.

Jeg vil gøre alt, hvad jeg kan, for at forsøge at hjælpe dig.

Du skriver i dit brev, at din bedstemor gemte dine fætres og kusiners tegninger, da I var små, men ikke dine. Det kan jeg godt forstå, hvis du bliver ked af.

Men betyder det så også, at du har haft den følelse af, at hun elsker dem højere, siden du var lille? Det er virkelig lang tid, at gå og have det sådan. Det er derfor også rigtig godt, at du har taget mod til dig, til at skrive herind.

Har du prøvet at snakke med din bedstemor om det? Måske er det ikke noget, hun tænker over. Måske tror hun, at du ikke har lyst til at gå i centret med hende.

Jeg synes, at det kunne være en god idé, at snakke med hende, og spørge hende direkte.

Du kan f.eks. sige til hende: “Bedstemor, jeg elsker dig, men jeg føler, at du elsker mine fætre og kusiner højere end mig.” Og så kan du komme med de samme eksempler, som du skriver her til mig. Du beskriver så flot det med billederne fra I var små, ture i centret, bagning til fødselsdage, og så videre.

Hvis du synes, det er svært at fortælle hende det, kan du måske snakke med dine forældre først? Måske kan de snakke med hende for dig, eller I kan snakke med hende sammen. Det kan nogle gange gøre det nemmere, når man har nogle at støtte sig til.

Det kan måske også være en god idé at vise hende, eller dine forældre, dit brev til mig, og måske også mit svar. Du beskriver så flot, hvordan du har det. Så er du også sikker på, at få sagt det hele.

Jeg håber, at du kan bruge mine råd til noget, og at du får løst det med din bedstemor.

Husk, at du altid kan ringe herind til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en af os. Det er helt gratis og anonymt.

De bedste tanker og ønsker fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.