Brev
Bedre lide lillesøster
Jeg er en pige på 11. Min mor og far er skilt, og min mor og far har fundet nye kærester begge to.
Men her er så problemet – min mors kærestes pige er rigtig sød, og jeg vil gerne snakke mere med hende. Min lillesøster kan også lide hende, men min mors kærestes pige vil heler være sammen med min lillesøster. Det er rigtig irriterende, for jeg føler hun stjæler hende. Jeg er en lidt stille type, og det er min søster ikke, men er det derfor hun bedre kan lide hende?
Hvad skal jeg gøre.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år.
Hvor er det godt, at du synes, din mors kærestes pige er rigtig sød. Jeg kan godt forstå, at du er ked af, at hun er mere sammen med din lillesøster, for det kan være rigtig svært at være den stille type i en familie, når der er søskende, der er gode til at råbe op.
Selv om hun ikke er så meget sammen med dig, behøver det ikke betyde, at hun bedre kan lide din lillesøster. Du skriver selv, at du er den stille type, og det er din lillesøster ikke. Så måske er forklaringen mere, at din lillesøster er god til at få opmærksomheden fra andre.Prøv at huske dig selv på, at det nok ikke betyder, at hun bedre kan lide din lillesøster, men mere at din lillesøster er god til at få fat i hende.
Vi er jo alle forskellige, og jeg tænker lidt på, at du skal bruge det du er god til, og det du kunne tænke dig at lave sammen med din mors kærestes pige?
Hvis du ved, hvad du gerne vil lave sammen med hende, synes jeg, at du skal spørge hende, om hun kunne tænke sig, at I laver det sammen. Måske tænker du, at det er svært, når du er den stille type, men måske kunne det også være en god øvelse for dig til at få det, du gerne vil have?
Hvis du har brug for lidt voksenstøtte, synes jeg, du skal snakke med din mor om det. Måske har hun lagt mærke til, at du føler dig lidt skubbet til side. Jeg tænker, at din mor kan hjælpe dig med, at der også bliver tid og plads til dig sammen med hendes kærestes pige. Og jeg er helt sikker på, at hun er meget glad for, at begge hendes børn godt kan lide pigen. Det betyder nemlig rigtig meget, hvis I skal være en ny familie.
Held og lykke med det ønsker BørneTelefonen