Brev
Bange for skilsmisse
Hej
Jeg er en pige på 14 år som er rigtig bange for at mine forældre skal skilles.
Det er ikke sådan at de skændes, det føles bare som om at der kold luft imellem dem. De snakker fint sammen når jeg er der men når jeg går kan jeg høre at de ikke siger et ord. Det er rigtig ubehageligt, men når jeg siger det til dem svarer de at der ikke er noget. Jeg tror på dem i et par dage men derefter vender det tilbage.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre men jeg er rigtig bekymret.
Hilsen en meget bekymret pige
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Tak for dit brev. Det må være rigtig ubehageligt at gå rundt med sådan en følelse af, at dine forældre måske på et tidspunkt skal skilles. Mange andre børn og unge, der også går rundt og er bekymrede for det samme, har valgt at holde deres tanker for sig selv. Men det er bedst at dele tankerne og bekymringerne. Derfor er det rigtig godt, at du har fortalt dine forældre om dem, og at du valgte at skrive herind.
Der er desværre ingen, der med sikkerhed ved, hvad der sker i fremtiden. Men jeg synes, at du skal vide, at der kan være andre grunde til, at dine forældre ikke snakker sammen, når de er alene. Måske kender de hinanden rigtig godt og ved, hvad hinanden tænker og føler? Og derfor foretrækker de måske at være sammen og hygge sig med hinanden uden at snakke? Måske kender du det samme fra en rigtig god veninde? At I kan være sammen, men sidde stille og bare nyde hinandens selskab?
Det kan også være, at dine forældre lige nu har nogle konflikter, men at de helst vil skåne dig og derfor ikke vil blande dig ind i det. De fleste forældre har konflikter engang imellem. Det sammen kender du sikkert fra dine veninder?
Det er dog ubehageligt for børnene- uanset om konflikterne er noget, de oplever, eller om det er nogle, de bare kan fornemme. Jeg vil derfor råde dig til igen at tale med dine forældre. Fortæl dem fx, at du går og er så bekymret, at du faktisk har skrevet til BørneTelefonen. Eller vis dem dit brev og mit svar hertil. De fleste børn har det bedst med at vide sandheden – også selvom den kan gøre dem kede af det. For hvis man bare går og fornemmer, at noget er galt, så vokser det sig tit meget større, end det er i virkeligheden er.
Måske kunne I sammen snakke om, om der er noget, dine forældre kan gøre, så du ikke er så bekymret? Måske er der nogle ting, du godt kunne tænke dig, at I lavede sammen som familie? Eller måske er det godt for dig, at I hver dag taler lidt sammen om, hvordan I alle har det?
Jeg håber, du får talt med dine forældre. Og jeg håber, mit svar har beroliget dig lidt. Hvis du har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive og ringe os igen.
Kærlig hilsen BørneTelefonen