Brev
Bange for skilsmisse
Kære børnetelefonen,
Mine forældre skændes. Altså sådan rigtig skændes, hvor de skiftes til at være tavse og derefter råber de af hinanden. Det har stået til i flere måneder og jeg er rigtig bange for at de vil skilles.
Jeg er ikke typen der går alene. Jeg har både veninder i klassen og har en masse venner i min træningsklub, hvor jeg træner 6 gange om ugen.
Har prøvet at bringe det på banen med flere forskellige personer, men problemet er bare at stortest alle mine veninders forældre stadig er sammen.
Er pt ikke på talefod med min bedste veninde, og kan derfor ikke forklare min situation til hende.
Har overvejet at snakke med min træner om det, men hun snakker meget med mine forældre og jeg vil ikke have, at hun tænke dårligt om dem eller noget.
Jeg har ikke en lærer, som jeg har lyst til at tale med. Har en storesøster, men hun er meget optaget med kæreste osv.
Mvh.
Den frustrerede pige
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 15 årig pige
Jeg kan godt forstå, at du kan være bange for, at dine forældre skal skilles. Det er ikke rart, at lytte til alle deres skænderier og selvfølgelig sætter det gang i tankerne.
Du er heldig, at du har så mange søde veninder i dit liv og voksne som du kan tale med - det skal du endelig benytte dig af. Jo mere du får talt om dine tanker og følelser, jo lettere bliver det at håndtere dem.
Hvis din træner er den voksne, som du vælger at tale med, så kan du fortælle træneren, at du gerne vil have jeres samtale bliver fortrolig og ikke kommer videre. Det kan din træner sikkert godt forstå. Skidt med, at træneren også ser dine forældre - her skal du tænke på dit eget behov for, at tale med nogen om dine tanker.
Find en eller to af dine veninder som du gerne vil dele dine tanker med - selvom deres forældre stadig er sammen, kan de sikkert godt sætte sig ind i din bekymring. Måske har de også oplevet at forældrene skændes.
De fleste oplever, at det hjælper at tale med nogen om alle deres tanker og bekymringer - på den måde kommer de til at fylde lidt mindre, og der bliver plads til at tænke på andre ting.
Selvom din søster virker til, at være optaget af andre ting - så har hun sikkert også lagt ører til skænderierne, og har nogle tanker omkring det. Sig til hende, at du har brug for at tale om det og høre hvad hun tænker.
Jeg vil anbefale dig, at du også deler dine bekymringer med dine forældre, gerne sammen med din søster - fortæl dem, at du syntes det er ubehageligt når de skændtes, og at du bliver bekymret for, om de skal skilles. Det giver også dine forældre en mulighed for, at tale med dig/jer om hvad der sker.
Du ønskes nogle rigtig gode snakke og jeg håber, at du får mere klarhed over dine tanker og din situation.
De bedste tanker fra BørneTelefonen