Brev
Bange for min mor
Kære brevkasse,
nogle gange når min mor bliver sur bliver jeg meget bange fordi, sidste gang hun blev sur, slog hun mig i hovedet så jeg blev helt rød,
og hun har gjort det mange gange før.
Og her for tiden er min mor hele tiden lidt små sur, og så er jeg også hele tiden bange.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Hilsen mig
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10
Mange tak for dit brev. Hvor er jeg ked af at høre, at du er bange derhjemme. Det lyder som om, at din mor har svært ved, at passe helt godt på dig lige nu. Derfor er det rigtig godt, og vigtigt, at du skriver til os. Det er modigt af dig, og godt gået!
At slå et barn er ulovligt. Det er din mors ansvar, at du er glad og tryg derhjemme, og ikke er bange. Derfor skal du og din mor, have noget hjælp til at få stoppet det.
Tit er det sådan, at de voksne der bliver vrede og slår, skal have hjælp til ikke at blive så vrede. Sådan at det bliver trygt for børn derhjemme.
Jeg synes derfor, at du skal sige det til en voksen som du er tryg ved. Måske en lærer på din skole? Hvis du siger det til en lærer eller pædagog, har han/hun nemlig pligt til at hjælpe dig.
Du kan tænke over hvilken voksen, du helst ville sige det til, og så vælge den person. Det kan også være en anden lærer på skolen, eller en voksen fra din SFO. Hvis det er svært at få det sagt, kan du måske vise personen dit brev til BørneTelefonen, og mit svar hvis du vil.
Når du har sagt det til en voksen, har de mulighed for at hjælpe dig til at få det bedre. Det kan måske være, at man finder en professionel voksen, der kan komme og tale med din familie, eller med din mor. Så de sammen kan finde ud af, hvordan hun får det bedre og bliver bedre til at hjælpe dig.
Det er så flot, at du har fået sagt til BørneTelefonen, at din mor slår. Men det er vigtigt, at fortælle det til nogen, dér hvor du er, selvom det måske er svært. Så kan der nemlig blive gjort noget ved det.
Jeg synes, at du er så stærk, at du har skrevet til os. Og jeg håber, at mit svar kan give dig mod på at fortælle det til en voksen. Hvis det er svært, kan du altid tinge til os på 116 111.
Mange kærlige hilsner,
BørneTelefonen