Bange for min mor

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15-årige pige
Jeg er ked af at høre, at din mor tager fat i og slår dig. Det er ikke i orden, eller lovligt for den sags skyld. Det er også meget utrygt, at din far truer med at slå dig og din bror.
Det lyder som om, at I som familie har rigtig svært ved at snakke sammen uden at jeres temperamenter koger op, og tingene løber løbsk for jer.

Ud fra dit brev virker du som en pige der ved hvad du gerne vil, du kender dig selv og dine grænser godt, og du er god til at tænke dig om. Du lægger meget vægt på, at din kæreste er en person som virkelig forstår dig. Jeg forestiller mig, at det betyder, at du og kæresten taler godt sammen, sætter ord på jeres tanker når I er sammen, og respekterer hinanden som dem I er. Din relation til din kæreste lyder sund og rigtig dejlig.

Den situation jeg fornemmer du og dine forældre ofte havner I for tiden, med skænderier, trusler, bebrejdelser og nedsættende udtryk, viser mig en helt anden slags relation. En relation, hvor I ikke forstår hinanden, ikke taler sammen, ikke sætter ord på hvad I virkelig føler, og kommer til at misforstå hinanden og ikke helt respekterer hinanden. Jeg ved ikke om det er sådan du oplever det?
Det jeg tænker er, at din mor og far virker desperate og griber til vold/trusler, fordi de ikke aner deres levende råd om hvad de skal gøre. De har måske en stor bekymring over dig, som de ikke kan udtrykke? Kan det tænkes, at de fx er hunderædde for at du bliver gravid?

Hvis jeg har ramt ind i noget du kan genkende, så vil mit råd til dig være, at du overvejer at tage initiativ til at du og dine forældre (og måske også din bror) får snakket ordentlig sammen.
Virkelig får talt tingene igennem, uden at råbe og anklage hinanden. Selvom du er 15 år, så lever du stadig under dine forældres tag nogle år endnu, og jeres liv kan blive meget rarere for både dig og dem, hvis I kunne blive enige om nogle spilleregler og aftaler for hvordan I taler og er sammen som familie.

Når man kommer ind i en vane med skænderier, så ender man med et konstant højt konfliktniveau, samtidig med at INGEN får fortalt hvad de egentlig gerne vil have. Kun hvad de ikke vil have, hvad man ikke må (og hvor dumme de andre er). Den onde cirkel kan man faktisk bryde, hvis man vil. Målet med at sidde ned og tale sammen er, at I alle får lov til at fortælle hvad I savner og ønsker, uden at blive afbrudt. Det kan kræver at man få taletid, hvor ingen overhovedet må afbryde en i fx 5 minutter. Man må lytte og forsøge at forstå, hvad det handler om for den der har taletiden. Taletiden uden afbrydelser skal I alle have på samme vilkår. Tit bliver man overrasket over hvor små ting det i virkeligheden handler om at ændre!
Det er ikke let at være ”den voksne” som skal tage initiativet, det indrømmer jeg. Men jeg tror godt du kan klare det, for du har den power og motivation der skal til. Hvis du agerer som ”den voksne”, der beder dem pænt om at I holder et familieråd, så vil dine forældre måske også endelig forstå, hvor moden du faktisk er? Evt. kan du vise dem dit brev og/eller mit svar til dig, måske kan det sætte gang i snakken? Hvis det ikke lykkes, så håber jeg, at der er en anden voksen omkring dig, som kan støtte dig - det kan være en i familien, på skolen eller måske den anonyme og gratis rådgivning i jeres kommune.

Hvis du gerne vil have mere inspiration til hvordan du får talt med dine forældre, er du velkommen til at ringe til os på 116 111. Jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke.

Mange tanker fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.