Brev
Bange for min far..
Hej børnetelfen. Jeg er en pige på 12 som snart bliver 13. Jeg bor sammen med mine forældre og min lille bror.
Jeg er bange for min far fordi han har slået mig mange gange, han har også slået min mor og bror.
Når jeg kommer hjem fra skole er jeg tit bange for min far pludseligt ville blive sur på mig og slå mig.
Min far er meget meget religiøs og hvis, jeg gør noget som går over reglerne slår han mig. Hvis jeg snakker med drenge slår han mig. Hvis jeg ikke kan hjælpe ham med det han vil have hjælp til slår han mig.
Han slå mig engang fordi jeg havde lagt en video på youtube uden har vidste det, han sparkede mig træk mit hår og spyttede på mig.
Han har også slået mig lillebror og skubbet min mor ned af trapperne.
HJÆLP HVAD SKAL JEG GØRE??
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år,
Hvor er det godt, at du skriver herind! Det du oplever er på ingen måde okay og det skal stoppes med det samme. I Danmark har vi en lov, der siger, at man ikke må slå børn – vidste du godt det? Derfor er det meget vigtigt, at du får fortalt det, der foregår derhjemme til nogen. At skrive herind er derfor et stort skridt i den rigtige retning!
Det virker til, at du måske godt kunne have brug for at snakke mere om, hvad der er sket derhjemme og måske har din bror også brug for at snakke. Har du talt med ham om de ting, som I har oplevet? Måske kan I hjælpe hinanden igennem alt det, der sker lige nu ,indtil der kommer en løsning?
Du har brug for hjælp fra nogle voksne, så volden kan stoppes. Alle børn har ret til at vokse op i et trygt hjem, uden frygt for at blive slået. Det bedste ville være, hvis du fortalte det til en voksen, som du har det godt med. Det kan være en lærer, pædagog, AKT-lærer eller måske en god venindes mor. Hvis du går til sport eller i en fritidsklub, kan det også være en voksen der. Du kan måske vise dit brev til den voksne, hvis det er svært at få sagt. Det den voksne kan hjælpe dig med, er at få kontakt til kommunen så I kan få hjælp. Det kunne fx være hjælp fra en familievejleder eller anden form for støtte.
Vi kan også hjælpe dig herfra med at tage kontakt til kommunen. På den måde har vi hjulpet rigtig mange børn og unge, som har været udsat for de samme ting, som dig og din bror. Vi kan hjælpe dig med det, der hedder en bisidder, som er en voksen, der kan hjælpe dig med at snakke med kommunen. Du kan læse om vores bisiddere, via dette link: https://www.bornetelefonen.dk/bisidder-b%C3%B8rnetelefonen
Jeg håber, at du vil kontakte os igen, hvis du gerne vil have vi hjælper dig videre. Du kan både ringe herind på 116 111 eller skrive på vores chat eller sms.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen