Bange for min far..

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år,

Hvor er det godt, at du skriver herind! Det du oplever er på ingen måde okay og det skal stoppes med det samme. I Danmark har vi en lov, der siger, at man ikke må slå børn – vidste du godt det? Derfor er det meget vigtigt, at du får fortalt det, der foregår derhjemme til nogen. At skrive herind er derfor et stort skridt i den rigtige retning!

Det virker til, at du måske godt kunne have brug for at snakke mere om, hvad der er sket derhjemme og måske har din bror også brug for at snakke. Har du talt med ham om de ting, som I har oplevet? Måske kan I hjælpe hinanden igennem alt det, der sker lige nu ,indtil der kommer en løsning?

Du har brug for hjælp fra nogle voksne, så volden kan stoppes. Alle børn har ret til at vokse op i et trygt hjem, uden frygt for at blive slået. Det bedste ville være, hvis du fortalte det til en voksen, som du har det godt med. Det kan være en lærer, pædagog, AKT-lærer eller måske en god venindes mor. Hvis du går til sport eller i en fritidsklub, kan det også være en voksen der. Du kan måske vise dit brev til den voksne, hvis det er svært at få sagt. Det den voksne kan hjælpe dig med, er at få kontakt til kommunen så I kan få hjælp. Det kunne fx være hjælp fra en familievejleder eller anden form for støtte.

Vi kan også hjælpe dig herfra med at tage kontakt til kommunen. På den måde har vi hjulpet rigtig mange børn og unge, som har været udsat for de samme ting, som dig og din bror. Vi kan hjælpe dig med det, der hedder en bisidder, som er en voksen, der kan hjælpe dig med at snakke med kommunen. Du kan læse om vores bisiddere, via dette link: https://www.bornetelefonen.dk/bisidder-b%C3%B8rnetelefonen

Jeg håber, at du vil kontakte os igen, hvis du gerne vil have vi hjælper dig videre. Du kan både ringe herind på 116 111 eller skrive på vores chat eller sms.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

Anonym rådgivning i din kommune

Alle kommuner tilbyder åben, anonym rådgivning for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)